En Paco regenta el quiosc del Portal de Santa Madrona, just a la sortida de metro de l’estació de Drassanes, des de fa més de 40 anys. Primer despatxava la premsa als clients, després es va conformar a obrir sense tenir diaris (ni llicència) per fer-ho. I ara munta la seva parada de llibres amb la persiana abaixada.

Ell és una de les víctimes de la crisi dels quioscos de Barcelona, que s’han reduït a gairebé la meitat en poc menys de 20 anys. Va obrir el negoci l’any 1977 però amb el declivi en les vendes de la premsa de paper va haver de rescindir el contracte amb les distribuïdores de diaris: “En aquests negocis cal afrontar moltes despeses. Si volgués reobrir ara tampoc no podria”, assegura. D’això en farà cinc anys, quan també va deixar de pagar la llicència per despatxar al quiosc.

Ara ven llibres que li regalen alguns veïns o troba pel carrer, i des de fa dos anys amb la persiana abaixada: “Es va encallar i no tenim diners per arreglar-ho, i per això em trobo en aquesta situació”. El seu fill va penjar fa dues setmanes un missatge en un grup d’intercanvis de favors a Facebook en què demanava ajuda per reobrir la parada perquè en Paco no hagi de vendre al carrer.

Els quioscos que resisteixen

L’Isidre, propietari del quiosc Monumental, a la confluència entre la Gran Via i el carrer de Marina, assegura que en 13 anys que fa que és al negoci la venda de diaris ha caigut a la meitat: “Venem souvenirs, loteria, coses per nens…”, i destaca la importància de diversificar el negoci perquè si no “seria impossible sobreviure”.

De vendre records en saben un niu al quiosc que despatxa l’Ariadna, davant del Hard Rock Café de la plaça de Catalunya. I tot i que en temporada alta calcula que el 70 % de les vendes són a turistes, assegura que encara té clients fidels que es fan guardar la premsa.

La Sonia, en canvi, ha anat a contracorrent i fa tres anys es va quedar la guingueta que traspassava una coneguda a la cantonada del carrer de Marina amb Ausiàs Marc. Segons diagnostica, “el sector està complicat perquè la gent jove llegeix les notícies a internet”, però confia a mantenir el negoci gràcies al repartiment de diaris que té concertats a bars i empreses de la zona.