Nombrosos punts del nord i l’est de Barcelona han patit talls de subministrament elèctric aquest dilluns. Segons ha explicat Endesa a betevé s’han produït fins a 35 incidències simultànies en 23 centres de transformació, que han arribat a afectar uns 7.000 abonats. D’aquestes, a mig matí en quedaven 14 per resoldre i l’afectació havia baixat fins als 4.000 clients. A primera hora de la tarda encara hi havia uns dos-cents afectats, que han recuperat el servei a les 18 h. La qüestió és que, segons la companyia, no es tracta d’avaries sinó que alguns treballadors de l’empresa Elecnor estan sabotejant les instal·lacions en cadena i després no ho reparen.

Els dos-cents abonats que han trigat més a recuperar la llum són els afectats per la central del carrer Concepció Arenal 145, al barri de la Sagrera. En aquest cas, Endesa ha informat que s’havia malmès el transformador i ha estat un tipus d’avaria més difícil de reparar.

Endesa i Elecnor parlen de sabotatge i els treballadors ho neguen

Elecnor és una de les empreses subcontractades per la companyia elèctrica, i els seus treballadors han convocat una vaga per a aquest dilluns. Fonts d’Elecnor han explicat a betevé que hi ha obert un conflicte laboral amb els treballadors. Elecnor diu que no es tracta d’avaries simultànies i acusa els treballadors de sabotatge. Expliquen que hi ha en marxa un procés d’arbitratge per resoldre un conflicte laboral amb els treballadors “per un tema formal de la nòmina”. Aquest dimecres hi ha prevista una reunió per intentar apropar posicions.

Els treballadors, en canvi, neguen les acusacions de sabotatge: “Estem exercint el nostre dret a vaga de forma totalment pacífica”, ha explicat Federico López, president del Comitè d’empresa d’Elecnor per CCOO. López assegura que el conflicte amb Elecnor va esclatar en el mateix moment de la subrogació, el febrer de 2017. Des d’aleshores, assegura, “hem reclamat que canviïn la nòmina perquè és totalment il·legible. Han canviat conceptes salarials i això pot tenir conseqüències de cara a futures subrogacions”, ha afegit.

Endesa denunciarà els fets

Endesa ha anunciat que aquest dimarts denunciarà els fets davant dels Mossos d’Esquadra, un cop recollides totes les proves de les incidències. De fet, segons han explicat a betevé, no és la primera vegada que són víctimes d’un sabotatge d’aquestes característiques.

Apagada a Barcelona: quins barris afecta?

Les incidències s’estan produint en diferents centres de transformació, especialment en barris del nord de Barcelona, com el Carmel, el Guinardó o Vallcarca, i també de l’est, com a Sant Martí. Segons Endesa, els operaris d’Elecnor tenen les claus, els permisos i les eines per poder accedir a aquests centres de transformació i, a més, són els encarregats d’arreglar les avaries que es produeixen. La companyia està treballant per resoldre les incidències, tant demanant a Elecnor que compleixin els serveis mínims com intentant que altres empreses subcontractades reparin les incidències.

Al barri del Carmel la manca de subministrament elèctric ha començat a les sis del matí i ha afectat els semàfors, els comerços i també el Centre Cívic Carmel. Alguns dels abonats han recuperat el subministrament minuts abans de les 11 del matí. Els d’alimentació temien que els productes congelats s’haguessin fet malbé. A la resta de barris afectats, els usuaris han anat recuperant el servei al llarg del matí, però encara hi ha un miler d’afectats sense servei.

No és un cas aïllat. Els veïns d’altres barris també s’han queixat a través de Twitter de les avaries i que la companyia no els està donant resposta.

Veïns i comerciants del Guinardó denuncien talls des de fa mesos

La situació s’ha repetit al barri del Guinardó, on veïns i comerciants han estat sense llum durant dues hores, entre les 8 h i 10 h del matí. Aquí adverteixen que no és la primera vegada en els últims mesos que tenen incidències. Només al mes de febrer van registrar quatre talls de llum.

Per a comerciants com el bar El Timbalet o la Fruiteria Lourdes han explicat que encara que siguin poques hores, la incidència no els permet activar els electrodomèstics que han de fer servir, no poden atendre els clients i això els provoca grans pèrdues.