La loteria de Nadal, la Grossa i, aquest any potser també, la loteria mantera. El Sindicat Popular de Venedors Ambulants de Barcelona ha presentat aquest dimarts una nova línia de roba de la marca Top Manta”, que des del 2017 venen a la botiga que l’entitat té al Raval. En aquesta ocasió, però, les peces són exclusives. Es tracta de 20 caçadores il·lustrades a mà per 20 dissenyadors barcelonins que s’han implicat en la causa de forma altruista. “Els polítics són els qui han de trobar solucions, però no responen. En canvi, els artistes i altres col·lectius ens mostren el seu suport”, explica Lamine Bathily, portaveu del Sindicat Popular de Venedors Ambulants. El col·lectiu va ser l’encarregat de triar els artistes que més els convencien i demanar-los sumar-se al projecte.

El sindicat proposa que tothom qui hi vulgui col·laborar compri una butlleta (o tantes com vulgui) al web de la loteria mantera per un preu de 10 €. Entre tots els participants, se sortejaran les 20 caçadores que cada artista ha il·lustrat, entre els quals David de las Heras, Lyona, Guim Tió o Ricardo Cavolo. Sarr explica que, amb aquest sorteig, busquen “sorprendre i crear” i també teixir una xarxa de complicitats: “Si toca, bé, i si no toca demostres que vols que el col·lectiu tiri endavant”.

Els beneficis obtinguts aniran a parar a la caixa del sindicat, que detallen que es reparteix en el fons de d’habitatge, assessorament legal, salut i educació, entre altres conceptes.

“Un projecte que legitima la teva feina”

Chamo San i Olga Capdevila també se sumen a la llista dels il·lustradors que han pintat una caçadora. Capdevila ho ha fet amb una silueta feta amb pintura acrílica i vinil que “corre per reivindicar llibertat, no pas per fugir”, i amb el lema de la marca Top Manta inscrit: “Fake system, true clothes”. Segons la dissenyadora, la loteria mantera és “un projecte al qual no pots ni vols dir que no, perquè quan arriba legitima la teva feina”.

San ha escollit també la pintura acrílica per dibuixar la figura d’un manter, de color verd, amb un sac a l’esquena i la frase, en anglès, “Ningú és il·legal”. L’il·lustrador explica que generalment treballa per a marques en el sector de la publicitat, que treuen rendiment de la seva influència i seguidors. Per això es mostra orgullós de posar ara la seva influència al servei d’una causa altruista: “Les marques se n’intenten apropiar i, en aquest cas, cedim la nostra tècnica a una causa que necessita visibilitat”, explica.

“La policia no soluciona res”

Preguntat per la situació actual de la venda a la manta a Barcelona, Lamine Bathily aprofita per criticar el paper dels mitjans de comunicació i el consistori: “Durant l’estiu en parlen i l’Ajuntament treu la policia, ara no se’n parla però tot segueix igual i l’Ajuntament s’amaga”. El portaveu del Sindicat Popular de Venedors Ambulants creu que la venda segueix arreu, “al carrer, al metro”, i considera que la pressió policial per tractar el fenomen és inútil: “La policia és violència i no soluciona res”.