Poc més d’una cinquantena d’alumnes dels cicles d’infantil i de primària de l’Institut Escola la Mina han assistit a classe el primer dia de curs. En alguns grups, fins i tot, s’ha donat el fet que només hi ha anat un dels infants. Més alta ha estat l’assistència en altres ensenyaments: hi han anat una tercera part de l’alumnat de l’ESO i la totalitat en el cas dels cicles de formació professional.

Moltes famílies del barri són reticents a portar els fills a l’escola per la possibilitat que es contagiïn de coronavirus. “Soc la primera que vull dur el meu fill a l’escola”, explica la Luisa, mare d’un alumne, tot i que afegeix que té “por” que els fills es contagiïn i que “vagin a casa a contagiar els pares”. S’hi afegeix també la desconfiança envers les mesures de seguretat dictades per Educació, que aquestes famílies veuen insuficients.

Tot i la baixa assistència en el primer dia d’escola, la directora del centre, Marta del Campo, confia que al llarg dels pròxims dies s’acabin vencent els recels de la majoria de famílies. “Algunes han vingut avui o ens han trucat per dir que no han portat els nens perquè prefereixen veure com arrenca el curs”, explica. El promotor escolar del centre, Iván Cortés, que fa de mediador entre l’escola i la comunitat gitana, creu que “amb el temps veuran que és segur” i confia que portaran els infants els pròxims dies.

El centre recorrerà a inspecció si es dona un absentisme persistent

En aquest context, tot i comunicar les dades d’assistència al Departament d’Educació, Del Campo es dona de moment una setmana de marge, “a veure si s’incrementa el nombre d’alumnes i si no, sí que parlarem amb inspecció, perquè ara per ara l’assistència a l’escola és obligatòria i important per als infants”.

La lluita contra l’absentisme és una de les qüestions a què el centre ha dedicat més esforços els últims anys. El 2019, per primera vegada, tots els alumnes que van acabar la primària (incloses les nenes, que sovint abandonaven) van començar el curs a secundària, un dels fruits de fusionar l’escola i l’institut en un sol centre.

pintada institut escola la mina

Trucades i reunions prèvies per “guanyar-se la confiança de les famílies”

Que la crisi sanitària pel coronavirus no es converteixi en crisi educativa és el repte actual. Abans de començar les classes, els tècnics d’integració social van trucar una per una a totes les famílies del centre (el curs passat hi havia prop de 400 alumnes a primària i més de 200 a secundària). “Estem, en certa manera, perseguint-les per tenir els infants dins de l’escola”, explica Del Campo.

Paral·lelament, també s’han convocat reunions prèvies, amb una assistència per sobre de l’habitual, en què s’han explicat les novetats i les mesures de seguretat que s’han implantat a l’escola. L’objectiu és “guanyar-se la confiança de les famílies, tot i que ja la tenien, i millorar el sentiment de pertinença”.

Del WhatsApp al correu electrònic

El confinament ja va suposar, de fet, una prova d’estrès per a aquesta confiança. Tot i la complexitat i les necessitats de l’entorn, el centre va apostar per innovar en la relació amb els alumnes i les famílies, establint un contacte directe i molt personalitzat a través del WhatsApp, gairebé l’únic recurs digital que fan servir la majoria de famílies. L’experiència va resultar molt satisfactòria.

Ara, amb el curs nou, i tot i que la presencialitat és prioritària, l’institut escola es proposa fer un pas endavant en previsió de confinaments. Dos “coordinadors digitals” (un docent de primària i un altre de secundària) tenen l’encàrrec de millorar les capacitats tecnològiques dels alumnes. El primer que s’ha fet és crear adreces de correu electrònic per als estudiants, molts dels quals no estaven gens habituats a utilitzar-lo. També hi ha previstos plans de formació digital per al claustre. Tot plegat, un esforç més per preservar, tot i la pandèmia, el vincle entre l’escola i el barri.