L’educació secundària ha començat el curs 2020-21 amb les mateixes mesures de seguretat pel coronavirus que la infantil i primària, però amb una ràtio de 30 alumnes per aula, que, en molts casos, els centres no han aconseguit abaixar. Un exemple n’és l’Escola Sadako, al barri dels Penitents, on han optat per desdoblar tots els cursos de primària i, en canvi, a secundària només ho han pogut fer al primer curs. “És impossible que tota l’escola tingui grups reduïts”, reconeix Jordi Musons, el director.

Mascareta, temperatura, gel i distància

A l’Escola Sadako, el protocol que segueixen els alumnes de secundària és el mateix que el dels més petits. La mascareta és obligatòria, abans d’entrar se’ls pren la temperatura i es posen gel hidroalcohòlic. Aquest dilluns han entrat de forma esglaonada per cursos però, a partir de demà, tots tindran itineraris diferents per no coincidir.

Un cop a l’aula, els alumnes tenen una “mobilitat més reduïda” del que estan acostumats, assegura Musons, i també notaran“restriccions pedagògiques importants”, sobretot per una escola on fins ara els alumnes han gaudir de “molta llibertat”. “Ha estat infinitament complicat arribar al dia d’avui”, reconeix Musons, que assegura que “els últims sis mesos han estat com travessar un desert”.

Com es garanteixen els grups bombolla dels adolescents?

Les dificultats per mantenir l’estanqueïtat dels grups bombolla fora de la classe es fa encara més evident en el cas dels adolescents. Per Musons és una “oportunitat” de poder-los fer còmplices de la situació i que entenguin que la seva responsabilitat individual impacta no només en tota la comunitat educativa del centre, sinó també en tota la societat. De moment, a l’Escola Sadako han optat per no dibuixar espais separats, per exemple, a l’hora del pati. Tot i això, si aquesta responsabilitat individual no funciona aplicaran mesures més restrictives.