La secció ‘Arxiu Barcelona’, del “bàsics”, recupera el passat de la ciutat i les històries que hi habiten amb el periodista cultural Toni Vall. Aquesta setmana acompanyat de l’actor Enric Majó viatgen a l’antiga Cúpula Venus, un espai lligat a la Barcelona underground de finals dels anys 70 que Majó va conèixer de primera mà com a espectador i també com a professional del vestuari i l’escenografia dels espectacles de Núria Feliu: “Enyoro que no hi hagi espais com aquell”.
La Cúpula Venus era l’espai que coronava l’edifici del Teatre Principal, a la Rambla, 27. El local dedicat al teatre més experimental va néixer el 1978, però abans, als anys 40, s’hi va instal·lar el Club de Billar Monforte.
![](https://img.beteve.cat/wp-content/uploads/2024/03/cupula-venus2-basics-arxiubcn-190324-1024x576.jpg)
Bigas Luna va descobrir la cúpula buscant localitzacions
El director de cinema Bigas Luna el va descobrir l’any 1976 quan buscava localitzacions per al seu primer llargmetratge, ‘Tatuaje’, i en aquell espai no només va filmar part de la pel·lícula, sinó que també en va fer la presentació i allà hi va assistir el pintor i performer José Pérez Ocaña, que va portar la companyia teatral Roba Estesa, i més tard va ser l’espurna per crear la Cúpula Venus.
![](https://img.beteve.cat/wp-content/uploads/2024/03/cupula-venus-basics-arxiubcn-190324-1024x576.jpg)
La Cúpula volia recuperar un cabaret no convencional
La sala va néixer amb la idea de recuperar un cabaret no convencional i es va convertir en bressol d’una generació d’artistes. Companyies internacionals van trepitjar l’escenari de la Cúpula i també artistes com Tortell Poltrona, Pep Bou, Oriol Tramvia, Loles León, Ángel Pavlovsky, Joan Gimeno i Xus Estruch. Però, una de les artistes mítiques de la sala va ser Christa Leem i el seu striptease símbol dels aires de llibertat dels anys 70.
![](https://img.beteve.cat/wp-content/uploads/2024/03/Copia-de-Disseny-sense-titol-1024x576.jpg)
També, Pepe Rubianes amb ‘Pay-Pay’, al 1983, i, el mateix any, Núria Feliu va ocupar l’escenari amb ‘Swing Núria Swing’. A l’espectacle, Enric Majó es va encarregar del vestuari, l’escenografia i la llum.
![](https://img.beteve.cat/wp-content/uploads/2024/03/nuria-feliu-cupula-venus-190324-1024x576.jpg)
Núria Feliu va portar el cuplet i el cabaret a la Cúpula
Un any abans, el 1982, la Feliu va estrenar a la Cúpula ‘Núria Follies’, un espectacle amb 28 cançons dividides en tres blocs: els cuplets catalans de tota la vida com ara ‘La Paula té unes mitges’ o ‘Les caramelles’, cançons de la Mistinguett de l’estil de ‘La xava’ o ‘Els Barbuts’, i els grans temes musicals de Broadway com ‘Cabaret’ i ‘Cocktail per a dos’. Aquí, també Majó es va encarregar del vestuari, l’escenografia i la llum. Explica Majó que Núria Feliu “es va atrevir a anar a la Cúpula Venus quan tothom la col·locava en un altre lloc. La Feliu s’arriscava”.
![](https://img.beteve.cat/wp-content/uploads/2024/03/cupula-venus-nuria-feliu2-basics-arxiubcn-190324-1024x576.jpg)
Enric Majó va fer el vestuari i l’escenografia de la Feliu
Un Enric Majó amb més de 50 anys sobre els escenaris que recorda la col·laboració amb Núria Feliu a la Cúpula mentre ell ja destacava als teatres. A finals dels 70 i primers 80 era un dels actors catalans més importants amb obres com ‘Hamlet’, ‘Terra Baixa’ o ‘Yerma‘.
La Cúpula Venus va transformar el concepte de varietats i de cabaret i va tancar el 23 de gener del 1986. Ara, l’edifici del Teatre Principal està en procés de rehabilitació.
![](https://img.beteve.cat/wp-content/uploads/2024/03/teatre-principal-211221-2-1024x576-1.jpg)