Lluny de remetre, l’ona expansiva del confinament i de l’aturada econòmica, està colpejant ara amb més força que mai barris com les Roquetes, a Nou Barris. La xarxa de suport que va néixer en ple estat d’alarma per oferir aliments i productes bàsics atenia, en acabar l’estiu, unes 20 famílies del barri. Des del setembre, però, el nombre de veïns que busquen ajuda s’ha multiplicat fins arribar a les 115 famílies.

Al volum creixent de persones ateses s’ha afegit a més un ventall més gran de necessitats. Ja no es tracta només de cobrir l’alimentació, sinó també d’assessorar, per exemple, sobre com sol·licitar ajuts o directament acompanyar les famílies a reclamar-los. Així ha nascut Apadrina un veí.

Experts per necessitat

La iniciativa posa en contacte veïns que formen part de la xarxa des de fa un temps amb d’altres que tot just hi arriben. Els primers, els padrins, aporten l’experiència pròpia. També van acudir a la xarxa en busca d’ajuda i van haver d’enfrontar-se amb els laberints burocràtics de les prestacions o a situacions extremes com un desnonament. És el cas de la Wendy Acosta. “Ara vull ajudar jo”, diu, “ara nosaltres fem per altres veïns el mateix que van fer per nosaltres”.

Ella va tocar fons al setembre: “Em va arribar una ordre de desnonament i això em va enfonsar, em vaig deprimir moltíssim i no sabia què fer”. A la xarxa va trobar el suport necessari per encarar les dificultats més motivada. Ara és voluntària habitual i una de les 18 padrines i padrins que participen de moment en la iniciativa. “Per primera vegada en molt de temps se senten útils, senten que tenen un objectiu que és ajudar a un altre”, assegura Dolo Cabanillas, de la Xarxa de Suport de les Roquetes.

“Molt apurada” a final de mes

Una de les apadrinades per la Wendy (té set “fillols” en total) és la Sònia Martínez. Veïna del barri des de fa dos anys, en fa més que arrossega problemes econòmics. Però l’estocada ha arribat quan la seva parella s’ha quedat a l’atur. “Ens han baixat els ingressos uns 500 euros al mes”, explica, “i necessito ja un ajut gran perquè tinc molt deutes, un nen de 9 anys i a final de mes em veig molt i molt apurada”.

La Wendy, la padrina, assessora la Sònia sobre els ajuts al lloguer que pot demanar

Ha acudit a la xarxa perquè “no tenia gens de diners per comprar verdures o fruita”. Hi ha trobat també, diu, suport emocional, roba, formació… i ara, l’assessorament de la Wendy. A ella és a qui recorre quan té dubtes sobre un ajut al lloguer o sobre com tramitar la renda garantida. “Els ensenyem i intentem que ho acabi fent per si sola”, diu la Wendy.

El perfil de la Sònia coincideix amb el que descriu Cabanillas, que està acudint més darrerament: famílies del barri “de tota la vida, que podien anar tirant, i que han perdut la feina o es troben en ERTO”. Entre les 115 famílies que estan atenent hi ha 122 menors de 15 anys i 12 bebès. I adverteixen que la situació “s’està agreujant”.