L’actriu Almudena Amor remata l’any de la seva consagració professional amb ‘La abuela’, el nou film de Paco Plaza, que s’estrena el 28 de gener i que ens ha presentat a l”Àrtic’.

El temps és un monstre terrorífic

La Susana és una jove model que treballa a París i que, amb 25 anys, comença a fer-se “vella” per a la seva professió. Un dia, rep una trucada d’un hospital madrileny: la seva àvia Pilar, l’únic familiar que li queda, ha patit un vessament cerebral. De la nit al dia, la Susana haurà de deixar-ho tot i tornar a la casa familiar per cuidar-la, mentre decideix què fer amb ella. En mans d’altres cineastes aquest podria ser el punt de partida per a un drama intimista o amb un biaix de crítica social, però en mans de Paco Plaza es converteix en un film de terror.

Sí, al final el Paco el que intentava era parlar de la demonització de la vellesa. De com aquesta societat intenta tota l’estona apartar-se d’això. Tant ella amb el seu treball de model i amb tot el que implica ser dona avui en dia i l’àvia per la seva edat. Hi ha alguna cosa allà… aquest rebuig a la vellesa que el director volia tractar i l’ha tractat d’aquesta manera, amb aquestes dues dones”

Almudena Amor

La Pilar té un comportament inquietant, el pis on viuen àvia i neta posa els pèls de punta a qualsevol, però sota els temors que sacsegen al personatge d’Almudena Amor s’hi amaga una reflexió, en clau de terror, sobre el pas del temps, la vellesa i el deteriorament del cos. ‘La abuela’ agafa tots aquests conceptes i els reformula adaptant-los als codis del gènere per brindar-nos un dels grans títols espanyols de l’any.

Aquest 2021, però, no s’acaba amb ‘La abuela’ pel que fa a l’Almudena Amor. A més del seu treball protagonista en aquest film, l’actriu també ha tingut un paper molt rellevant a ‘El buen patrón’, la nova proposta de Fernando León de Aranoa, que tracta sobre el cap d’una empresa amb tics paternalistes que amaguen un tarannà dèspota i corrupte. Almudena Amor és Liliana, la jove becària que ajudarà a trasbalsar la calma aparent de l’empresa que dirigeix Javier Bardem.

Per aquest paper ha rebut dues nominacions: a la millor actriu de repartiment als Premios Feroz i a la millor actriu revelació als Premis Goya, que rubriquen el talent d’una intèrpret que, fins fa ben poc, era una total desconeguda per a la majoria.

L’any d’Almudena Amor

La model i actriu Almudena Amor pot afirmar, sense por a caure en el tòpic, que malgrat la pandèmia i tot el que se’n deriva, aquest ha estat un bon any professional per ella. Nascuda a Lagartera, a Toledo, de ben jove va canviar els paisatges de Castella la Manxa per les passarel·les de Milan o París, però l’Almudena tenia clar que volia ser actriu i, per això, des del 2016, va començar a estudiar interpretació en centres tan prestigiosos com l’Estudio Corazza o l’escola de Mar Navarro de Madrid.

I, com dèiem, tots els seus somnis i els seus esforços han eclosionat en un 2021 pletòric, en què s’ha convertit en l’objecte de desig d’un ‘Buen patrón’ anomenat ni més ni menys que Javier Bardem, i en la néta d’una ‘abuela’ sorgida de la imaginació perversa del Paco Plaza. I per tot això, avui la rebem a l”Àrtic’, on intuïm que si el present somriu a l’Almudena Amor, el seu futur fa tota la pinta que serà fulgurant.