‘El buen patrón’, de Fernando León de Aranoa ha rebut 20 nominacions dels Goya i també ha estat seleccionada per l’Acadèmia de Cinema per representar Espanya als Oscars en la categoria de millor pel·lícula internacional.

Básculas Blanco, una empresa de producció de balances industrials en una ciutat de províncies, espera la visita d’una comissió de la qual depèn l’obtenció d’un premi local a l’Excel·lència Empresarial.

Tot ha de ser perfecte per aquest moment. No obstant això, tot sembla confabular-se en contra. En el poc temps de què disposa, el propietari intenta retornar l’equilibri perdut però, per resoldre-ho, haurà de creuar totes les línies imaginables.

La trajectòria de Fernando León de Aranoa

Fernando León Aranoa va enlluernar el 1996 amb la seva primera pel·lícula, ‘Familia’. Amb la segona, ‘Barrio‘, va guanyar la Concha de Plata a la millor direcció al Festival de Sant Sebastià del 1998. Quatre anys més tard, ‘Los lunes al sol va aconseguir la Concha d’Or i, gairebé 20 anys després, amb una filmografia compromesa que alterna la ficció i el documental, el director ha tornat al certamen basc amb el seu vuitè llargmetratge, el tercer que fa amb la col·laboració de Javier Bardem.

Traçant un fil invisible amb ‘Los lunes al sol’, però també amb la seva primera pel·lícula ‘Familia’ a través del to de comèdia negra, ‘El buen patrón’ arriba a un equilibri molt difícil entre l’humor i la denúncia social d’una situació injusta.

Escrivint el guió vaig veure que el to era un humor bèstia per explicar una situació laboral terrorífica ”
Fernando León de Aranoa, director de cine

LEON DE ARANOA

Una de les millors interpretacions de Bardem

Javier Bardem, en una de les seves millors interpretacions, és Blanco, un home que representa el present i el futur d’una societat sense ètica ni sentit de la justícia, convençut en el seu paternalisme de tenir dret a tot. Ell troba, en la jove Liliana, interpretada per Almudena Amor, un mirall i una enemiga a la seva altura.

Enfront d’ells, els personatges que interpreten Manolo Solo i Oscar de la Fuente són la imatge derrotada d’un passat perdut, quan la dignitat i el respecte tenien importància.

La classe treballadora ara està en desús, només apareix en alguns sectors concrets i sembla que ja no existeix, que no està de moda… i el perill és caure en l’individualisme”
Fernando León de Aranoa, director de cine

Básculas Blanco és una fàbrica familiar com tantes d’altres que es poden trobar als polígons industrials de moltes ciutats i pobles. Pràcticament tota l’acció succeeix en el seu interior o en el seu exterior, per això era molt important aconseguir un espai industrial amb personalitat que tingués la bellesa d’allò lleig.

Més de la meitat de la història transcorre a la fàbrica… El treball de César Macarrón i l’equip d’Art és impressionant, li van donar vida en només un mes ”
Fernando León de Aranoa, director de cine

El millor film de Fernando León de Aranoa

Es pot considerar ‘El buen patrón’ com el contraplà de ‘Los lunes al sol’, en una mostra molt evident de com han canviat els temps. Potser, per això mateix, quan temes com la solidaritat i el compromís no semblen estar de moda, encara que segueixin sent necessaris, el cineasta recorre a l’humor per explicar aquesta sàtira àcida i mordaç.

Irònica i cínica, ‘El buen patrón’ és una gran pel·lícula tan entretinguda com corrosiva i tan divertida com esgarrifosa. La millor de Fernando León de Aranoa i, sens dubte, un dels títols espanyols d’aquest any. Una gran aposta en la carrera dels Oscars.