Ja s’han donat a conèixer les nominacions als Goya 2022. Els premis es donaran a la tradicional gala dels Premis Goya 2022 que es farà a València el 12 de febrer. La pel·lícula ‘El buen patrón’ opta a 17 premis, amb 20 nominacions en la 36a edició dels Goya, i ja té el rècord de candidatures de la història del festival, superant les nominacions de films com ‘Días contados’. La pel·lícula de Fernando León de Aranoa encapçala la llista de nominacions seguida de ‘Maixabel’, d’Icíar Bollaín, amb 14, i ‘Madres paralelas’, de Pedro Almodóvar, amb 8 nominacions.
Els premis es lliuraran a València el 12 de febrer, en la tradicional gala dels Premis Goya 2022. I una curiositat, dues pel·lícules comparteixen nom ‘Libertad’ una és la cinta dirigida per Clara Roquet i l’altra la del director Enrique Urbizu.
Llista de nominacions
Millor pel·lícula
- ‘El buen patrón’, de Fernando León de Aranoa
- ‘Libertad’, de Clara Roquet
- ‘Madres paralelas‘, de Pedro Almodóvar
- ‘Maixabel’, d’Icíar Bollaín
- ‘Mediterráneo’, de Marcel Barrena
Millor direcció
- Fernando León de Aranoa per ‘El buen patrón’
- Manuel Martín Cuenca per ‘La hija’
- Pedro Almodóvar per Madres paralelas’
- Icíar Bollaín per ‘Maixabel’
Millor direcció novella
- Carol Rodríguez Colás ‘Chavalas’
- Javier Marco Rico per ‘Josefina’
- David Martín de los Santos per ‘La vida era eso’
- Clara Roquet per ‘Libertad’
Millor actriu protagonista
- Emma Suárez per ‘Josefina’
- Petra Martínez per ‘La vida era eso’
- Penélope Cruz per ‘Madres paralelas’
- Blanca Portillo per ‘Maixabel’
Millor actor protagonista
- Javier Bardem per ‘El buen patrón’
- Javier Gutiérrez per ‘La hija’
- Luis Tosar per ‘Maixabel’
- Eduard Fernández per ‘Mediterráneo’
Millor actriu de repartiment
- Sonia Almarch per ‘El buen patrón’
- Nora Navas per ‘Libertad’ de Clara Roquet
- Aitana Sánchez-Gijón per ‘Madres paralelas’
- Milena Smit per ‘Madres paralelas’
Millor actor de repartiment
- Celso Bugayo per ‘El buen patrón’
- Fernando Albizu per ‘El buen patrón’
- Manolo Solo per ‘El buen patrón’
- Urko Olazabal per ‘Maixabel’
Millor actriu revelació
- Ángela Cervantes per ‘Chavalas’
- Almudena Amor per ‘El buen patrón’
- Nicolle García per ‘Libertad’ de Clara Roquet
- María Cerezuela per ‘Maixabel’
Millor actor revelació
- Óscar de la Fuente per ‘El buen patrón’
- Tarick Rmilli per ‘El buen patrón’
- Chechu Salgado per ‘Las leyes de la frontera’
- Jorge Motos per ‘Lucas’
Millor guió original
- Fernando León de Aranoa per ‘El buen patrón
- Clara Roquet per ‘Libertad’
- Iciar Bollain & Isa Campo per ‘Maixabel’
- Juanjo Giménez Peña & Pere Altimira per ‘Tres’
Millor guió adaptat
- Júlia de Paz Solvas & Núria Dunjó López per ‘Ama’
- Agustí Villaronga per ‘El ventre del mar’
- Daniel Monzón & Jorge Guerricaechevarría per ‘Las leyes de la frontera’
- Benito Zambrano & Cristina Campos per ‘Pan de limón con semillas de amapola’
Millor direcció de fotografia
- Pau Esteve Birba per ‘El buen patrón’
- Gris Jordana per ‘Libertad’ de Clara Roquet
- José Luis Alcaine per ‘Madres paralelas’
- Kiko de la Rica per ‘Mediterráneo’
Millor muntatge
- Antonio Frutos per ‘Bajocero’
- Vanessa L. Marimbert per ‘El buen patrón‘
- Miguel Doblado per ‘Josefina’
- Nacho Ruiz Capillas per ‘Maixabel’
Millor so
- Iván Marín, Pelayo Gutiérrez & Valeria Arcieri per ‘El buen patrón’
- Sergio Bürmann, Laia Casanovas & Marc Orts per ‘Madres paralelas’
- Alazne Ameztoy, Juan Ferro & Candela Palencia per ‘Maixabel’
- Daniel Fontrodona, Oriol Tarragó, Marc Bech & Marc Orts per ‘Tres’
Millors efectes especials
- Raúl Romanillos & Míriam Piquer per ‘El buen patrón’
- Raúl Romanillos, Ferran Piquer ‘La abuela’
- Àlex Villagrasa per ‘Mediterráneo’
- Pau Costa, Laura Pedro per ‘Way Down‘
Millor música original
- Zeltia Montes per ‘El buen patrón’
- Fatima Al Qadiri ‘La abuela’
- Alberto Iglesias per ‘Maixabel’
- Arnau Bataller per ‘Mediterráneo’
Millor cançó original
- ‘Burst Out’, d’Àngel Leiro, Jean-Paul Dupeyron & Xavier Capellas del film ‘Álbum de posguerra’
- ‘Que me busquen por dentro’, d’Antonio Orozco & Jordi Colell Pinillos del film ‘El Cover’
- ‘Las leyes de la frontera’, d’Alejandro García Rodríguez, Antonio Molinero León, Daniel Escortell Blandino, José Manuel Cabrera Escot & Miguel García Cantero del film ‘Las leyes de la frontera’
- ‘Te espera el mar’, de Maria José Llergo pel film ‘‘Mediterráneo’
Millor direcció artística
- César Marcarrón per ‘El buen patrón’
- Balter Gallart per ‘Las leyes de la frontera’
- Antxón Gómez per ‘Madres paralelas’
- Mikel Serrano per ‘Maixabel’
Millor disseny de vestuari
- Alberto Valcárcel per ‘El amor en su lugar’
- Fernando García per ‘El buen patrón’
- Vinyet Escobar per ‘Las leyes de la frontera’
- Clara Bilbao per ‘Maixabel’
Millor maquillatge i perruqueria
- Almudena Fonseca & Manolo García per ‘El buen patrón’
- Sarai Rodríguez, Benjamín Pérez & Nacho Díaz per ‘Las leyes de la frontera’
- Eli Adánez, Sergio Pérez Berbel & Nacho Díaz per ‘Libertad’ de Enrique Urbizu
- Karmele Soler & Sergio Pérez Berbel per ‘Maixabel’
Millor direcció de producció
- Óscar Vigiola per ‘El amor en su lugar’
- Luis Gutiérrez per ‘El buen patrón’
- Guadalupe Balaguer Trelles per ‘Maixabel’
- Albert Espel & Kostas Seakianakis per ‘Mediterráneo’
Millor pel·lícula documental
- ‘El retorno: la vida después del ISIS’ d’Alba Sotorra
- ‘Héroes. Silencio y rock and roll’ d’Alexis Morante
- ‘Quién lo impide’, de Jonás Trueba
- ‘Un blues para Teherán’, de Javier Tolentino
Millor pel·lícula d’animació
- ‘Gora automatikoa’, de David Galán Galindo, Esaú Dharma & Pablo Vara
- ‘Mironins’, de Mikel Mas Bilbao & Txesco Montalt
- ‘Salvar el árbol’ (Zutik!), d’Haizea Pastor & Iker Álvarez
- ‘Valentina’, de Chelo Loureiro
Millor pel·lícula iberoamericana
- ‘Canción sin nombre‘, de Melina León ( Perú)
- ‘La cordillera de los sueños’, de Patricio Guzmán; (Xile)
- ‘Las siamesas’, de Paula Hernández (Argentina)
- ‘Los lobos’, de Samuel Kishi (Mèxic)
Millor pel·lícula europea
- ‘Adiós, idiotas’, d’Albert Dupontel ( França)
- ‘El hombre perfecto’, de Maria Schrader (Alemanya)
- ‘Otra ronda’, de Thomas Vinterberg (Dinamarca)
- ‘Una joven prometedora’, d’Emerald Fennell (Regne Unit)
Millor curtmetratge de ficció
- ‘Farrucas’, d’Ian de la Rosa
- ‘Mindanao’, de Borja Soler
- ‘Tötem loba’, de Verónica Echegui
- ‘Votamos’, de Santiago Requejo
- ‘Yalla’, de Carlo D’Ursi
Millor curtmetratge documental
- ‘Dajla: cine y olvido’, d’Arturo Dueñas Herrero
- ‘Figurante’, de Nacho Fernández
- ‘Mama’, de Pablo de la Chica
- ‘Ulisses’, de Joan Bover
Millor curtmetratge d’animació
- ‘Nacer’, de Roberto Valle
- ‘Proceso de selección’, de Carla Pereira
- ‘The Monkey’, de Lorenzo Degl’Innocenti, Xosé Zapata
- ‘Umbrellas’, d’Álvaro Robles, José Prats