El govern i les universitats catalanes han acordat un document amb les mesures acadèmiques per al curs vinent, el 2020-2021, marcat pel període d’excepcionalitat del coronavirus. Preveuen un model híbrid que combini la docència virtual i la presencial almenys durant la primera meitat del curs. A banda d’aquest document, el Procicat també ha aprovat el Pla sectorial d’universitats, amb les mesures sanitàries i de seguretat que indiquen com es farà l’activitat presencial als centres. Entre aquestes hi ha l’obligació de dur mascareta per entrar al recinte universitari i mantenir la distància de seguretat.

Un model de docència mixta

Segons s’ha acordat, el curs combinarà la formació presencial i en línia. “No es tracta de transformar les universitats presencials en universitats en línia, ni tampoc la docència que imparteixen”, ha afirmat la directora general d’Universitats, Victòria Girona. Per això, el document recull incidir en la informació i la preparació dels estudiants i també en la formació del professorat.

Els estudiants disposaran dels plans d’aprenentatge de cadascuna de les assignatures abans de la matriculació, de manera que tindran informació sobre la metodologia docent i el sistema d’avaluació. Universitats també afirma que es tindran en compte les necessitats dels estudiants per pal·liar els efectes de la bretxa digital. Pel que fa a l’organització del curs es tindrà “molt en compte” l’experiència del segon semestre del curs actual, ja en plena pandèmia, en aspectes com l’avaluació, les pràctiques externes i els treballs de fi de grau (TFG) i de màster (TFM). En el cas de l’avaluació s’apostarà perquè sigui contínua.

Mascareta obligatòria per entrar i distància de seguretat

Pel que fa al Pla sectorial d’universitats, estableix que cada centre universitari elaborarà el seu propi pla de contingència i protocols d’organització. Tot i això, s’estableixen unes mesures generals marcades per la Generalitat. Una és l’obligatorietat de mantenir una distància física que no sigui inferior a un metre entre persones sense contacte habitual i una distància física d’1,5 metres a les aules, laboratoris i altres espais tancats. Pel que fa a la mascareta, serà obligatòria per accedir a la universitat, als desplaçaments dins dels edificis i sempre que no es pugui mantenir la distància de seguretat. A més, cada centre també haurà de portar un registre dels assistents potencials i preveure mesures de circulació dels assistents.

Pel que fa als serveis de les universitats, com biblioteques, bars o instal·lacions esportives, podran estar oberts tenint en compte la necessitat de mantenir les distàncies de seguretat i els aforaments que les permetin.

Les mesures aprovades pel Procicat són bastant similars al document de recomanacions que va presentar el Ministeri d’Universitats fa uns dies.

Els estudiants demanen més recursos

Aquest model híbrid de classes presencials i virtuals genera dubtes entre els estudiants universitaris. Sobretot després de l’experiència del segon semestre d’aquest any, en què el confinament ha obligat a replantejar tota l’organització del curs: docència, avaluació, pràctiques externes i treball de fi de grau i de màster.

Els universitaris asseguren que no sempre és fàcil seguir les classes en línia i que també hi ha una dificultat afegida, la bretxa digital. En aquest sentit, elogien la resposta de les universitats que quan es va decretar l’estat d’alarma van convocar beques extraordinàries per garantir la connectivitat als estudiants. Des de l’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) de la UAB, Eloi Guerrero reclama que sigui la Generalitat qui financi aquestes beques, per no malmetre encara més el pressupost de les universitats.

També preocupa que afecti la qualitat de l’ensenyament. Segons David Lloberas, de Fem-la Pública a la Universitat de Barcelona (UB), durant el confinament han vist que en alguns casos la virtualitat ha afectat la qualitat de l’ensenyament. No obstant això, els estudiants valoren l’esforç que estan fent els centres per adaptar-se a la nova realitat postcoronavirus.