Fa més d’un any, la Rebeca, veïna del carrer de Felip II, va començar una lluita contra TMB pel soroll i les vibracions que provoca casa seva el pas del combois del metro de la Línia 5. Viu a pocs metres de l’estació de Virrei Amat. I no està sola en les queixes: tota la comunitat ha notat un increment de les molèsties i vibracions que abans no sentien. TMB ha mesurat i reconegut aquestes afectacions, però les actuacions que ha dut a terme arran de les queixes no han mitigat el problema. L’empresa té en estudi una renovació integral de les vies de l’L5 que hauria de solucionar les molèsties, però encara no té data d’execució.

Vibracions nocturnes

Els veïns i veïnes han comprovat, després de tants mesos, una tònica: les vibracions i sorolls s’incrementen a partir del vespre. “Durant el dia es va calmant. Però a partir de les 19-20 h augmenten les vibracions i sobretot el soroll. I a partir de la mitjanit, les vibracions ja són tremendes. Vibren els vidres, els tubs de la calefacció, la base de la televisió, tot el pis en general.

No dormo. L’armari, les tauletes de nit i el meu llit em vibren moltíssim
Rebeca, veïna afectada

La Rebeca ha guardat les copes de vidre en una caixa, per evitar sentir-ne la vibració. “També hem detectat el darrer any l’aparició d’esquerdes verticals en algunes parets, que avancen cap al sostre. No sabem si hi està relacionat, perquè no hem tingut accés a les medicions que va fer TMB”, comenta Manel López, el president de la comunitat de veïns. Es refereix a l’estudi que va fer TMB, que va confirmar les vibracions a Virrei Amat.

TMB reconeix el problema

A partir d’aquestes mesures, TMB ha aplicat algunes actuacions especials de manteniment a la infraestructura de via, “com ara aportació de balast, tractament amb batonadora i altres que milloren el contacte dels trens amb les vies durant la circulació”, afirmen des de la companyia. Afegeixen que els tècnics estan analitzant el tram de túnel i podrien plantejar altres mesures complementàries.

Andanes de l’estació de metro de Virrei Amat

Tanmateix, la gran actuació seria una renovació integral de la infraestructura de la via de la Línia 5 de metro, entre Horta i Sagrera, i que, per tant, inclouria Virrei Amat. Seria de l’estil de la qual es va fer al 2019 a la Línia 1. El problema és que TMB té el projecte encara en estudi i no té cap data d’execució.

Aquesta manca de calendari desespera el veïnat. “Volem saber què s’ha de fer i, sobretot, un compromís, de dir ‘passa això’, ‘aquesta és la solució’ i ‘d’aquí a un any o any i mig això estarà solucionat’, per veure una mica la llum al final del túnel”, afirma López.

Recollida de signatures

De moment, els veïns han començat a recollir signatures per sumar suports a la causa. També volen contactar i afegir a la mobilització els edificis propers, per pressionar TMB. Pel que fa al Districte Municipal de Nou Barris, en la darrera Audiència Pública els han donat suport i s’han compromès a insistir en el tema davant l’empresa i la Generalitat.