L’estiu és sinònim d’obres i aquest serà especialment complicat per als usuaris de l’L1 del metro. TMB ja ho va anunciar, però aquest dilluns s’han conegut tots els detalls de la intervenció que s’hi farà durant dos mesos. A partir del 29 de juny i fins al 30 d’agost nou parades (des de Clot fins a Fondo) estaran inoperatives. Durant aquest temps, TMB farà una obra de renovació integral de la infraestructura que suposarà la remodelació de nou quilòmetres de vies, aparells i instal·lacions des de Clot fins a Baró de Viver.

Es tracta de l’operació de manteniment extraordinari més important feta mai a la xarxa de metro i tindrà un cost de 20 milions d’euros. El conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha recordat que aquesta línia ja té “entre 50 i 60 anys d’antiguitat“, cosa que els obliga a fer “una renovació integral de la via i la plataforma“. L’actuació també servirà per posar al dia un sector del túnel, situat sota la Meridiana, i la seva continuació sota el barri de Sant Andreu.

Renovació completa

L’obra consistirà en una renovació completa de més de nou quilòmetres de via, que actualment està muntada sobre balast. Periòdicament s’han d’aixecar les vies i remoure les pedres amb una màquina per tal que la infraestructura mantingui l’elasticitat i la subjecció. Amb la renovació que ha planificat TMB, aquest model canviarà pel d’una plataforma de formigó, un sistema que no necessita tant manteniment com l’anterior.

Aprofitant les obres també se substituiran els dispositius que permeten les maniobres i canvis de sentit dels trens i es renovarà tota la senyalització ferroviària. En un tram de via pròxim a l’estació de Santa Coloma s’aplicaran mesures per reduir vibracions.

Alternatives de transport per als usuaris

Els treballs suposaran haver de tancar completament nou estacions i parcialment, la de Clot. Segons TMB, s’ha triat aquesta època perquè és la que registra menys usuaris. En aquest tram hi viatgen uns 90.000 de passatgers cada dia feiner de juliol i uns 70.000 els d’agost. Molt per sota dels 130.000 que l’utilitzen els feiners de la resta de l’any.

Per suplir el servei que quedarà tallat hi haurà dos serveis d’autobús gratuïts. El primer, entre Clot i Fabra i Puig, i el segon, entre Onze de Setembre i Fondo. Circularan amb freqüències de tres i cinc minuts en les hores punta i amb els mateixos horaris de la xarxa de metro. Per Enric Cañas “26 autobusos a la llançadora son molts” però reconeix que s’ha d’aconseguir que “la gent utilitzi la complementarietat de la resta de la xarxa” de metro.

Des de TMB s’afirma que el volum de passatge ha obligat a descartar els autobusos llançadora com a alternativa principal. Es recomana aprofitar altres transports existents al districte de Sant Andreu de Barcelona i a Santa Coloma de Gramenet, especialment els ferroviaris. Per exemple, l’L5, l’L9 Nord (entre La Sagrera i Can Zam) i els trens de Rodalies de les estacions de Sant Andreu Comtal (R2), Sant Andreu Arenal (R3 i R4), La Sagrera-Meridiana (R3 i R4) i Clot-Aragó (R2).

 

TMB ha engegat una campanya informativa per explicar als usuaris l’afectació dels talls i les alternatives de transport mentre durin. Ja s’han penjat cartells a les estacions i també s’informa a través dels panells lluminosos de les andanes. També es poden consultar els talls al web de la companyia i a través de la seva aplicació.

Actuacions a l’L2 i l’L5

Paral·lelament, el Departament de Territori i Sostenibilitat executarà dues actuacions més al metro aquest estiu. Una, a l’L2 entre Paral·lel i Sagrada Família, que comportarà suspensions parcials de la circulació de trens entre el 27 de juliol i el 30 d’agost. L’altra, a l’L5 entre Can Vidalet i Collblanc, del 29 de juliol a l’1 de setembre, per treballs relacionats amb la futura estació d’Ernest Lluch.