El Consell Municipal d’Immigració (CMIB) ha posat xifres al drama per obtenir cita prèvia a les oficines d’estrangeria de Barcelona, un tràmit essencial per poder sol·licitar o renovar permisos. S’ha de fer a través de la seu electrònica, que depèn de l’Estat, i tenir la cita és una autèntica odissea. Segons el CMIB, el 65 % de ciutadans paguen un intermediari perquè ells no se’n surten i això, malauradament, no vol dir que acabin aconseguint dia i hora.

Aquest novembre, l’òrgan ha realitzat una enquesta en què hi han participat 1.208 persones i s’han extret 1.185 respostes vàlides. Dels enquestats que s’han vist obligats a pagar a un tercer, el 30 % s’ha gastat entre 50 i 100 euros. Del total, el 63 % reconeix que no ha aconseguit cita i un 62 % assegura haver-ho provat més de 50 vegades. L’informe del CMIB també estima que el 34 % té la targeta d’identificació d’estranger (TIE) caducada.

El Consell alerta que el col·lapse de la seu electrònica és “molt greu” i que, tot i que els endarreriments per obtenir dia i hora ja s’arrosseguen des del 2017, el coronavirus ho ha agreujat. La conseqüència és, avisa el CMIB, no poder realitzar cap tràmit d’estrangeria, fet que pot provocar “caure en la irregularitat sobrevinguda“. I aquí comencen els problemes: dificultats per accedir a l’asil, a un contracte de treball i lloguer o a ajudes socials.