Definitivament, les obres per allargar l’L8 dels Ferrocarrils entre la plaça d’Espanya i Gràcia es menjaran part del Parc de Joan Miró, però una superfície menor que la prevista inicialment. Tot i l’oposició d’entitats veïnals de l’Esquerra de l’Eixample, el Departament de Territori ha confirmat que caldrà ocupar 5.300 m² del parc per posar-hi la base logística dels treballs, que començaran el 8 de gener. Al Parc de Joan Miró es posaran oficines i s’emmagatzemaran les terres que es treguin del subsol.

Les afectacions al parc arribaran l’estiu del 2024 i s’allargaran dos anys i mig, mentre es perfora el túnel de l’L8. Per fer la base logística al parc caldrà treure un total de 118 arbres (alguns es trasplantaran i altres es talaran), que es reposaran un cop es desmantelli la base d’operacions del parc. Són una seixantena menys dels exemplars que s’havia decidit treure inicialment.

3.500 m² de parc indultats

La proposta inicial de la Generalitat per construir la base logística del perllongament de l’L8 preveia ocupar un total de 8.800 m² del Parc de Joan Miró (un 20 % —una cinquena part— de la zona verda), però després de les queixes veïnals i del treball amb l’Ajuntament de Barcelona, finalment s’ha reduït l’afectació del parc a 5.300 m² (un 12 % de tota la superfície). Pel que fa a l’impacte en la vegetació, es trauran 118 arbres en comptes dels 178 que es preveien a l’inici; en tot el parc hi ha 931 arbres.

La disminució en l’espai de parc ocupat s’explica perquè la Generalitat i l’Ajuntament traslladaran una part de l’emmagatzematge de peces d’obra a dos altres punts: un, a un lateral de la Gran Via (just davant del pou per on començarà a perforar la tuneladora) i un altre, a un espai proper que encara ha de decidir l’Ajuntament.

parc joan miro
Alguns dels arbres que hauran d’anar fora del Parc de Joan Miró

“Cap alternativa és millor”

Instal·lar la base logística al Parc de Joan Miró costarà un total de 6 M € a la Generalitat perquè, entre altres coses, caldrà reforçar una part del terreny i també s’instal·larà un sistema d’insonorització per minimitzar les molèsties que rebin els veïns del bloc que fa cantonada entre els carrers de la Diputació i de Llança. Segons el director general d’Infraestructures, David Prat, la de Joan Miró és la ubicació més barata i sostenible, comparada amb les quatre alternatives que s’han estudiat i descartat:

  • carrer de Tarragona: suposaria reduir l’espai per als cotxes, a un tram que cada dia assumeix 30.000 vehicles diaris, i caldria fer un reforç addicional del terreny que hi ha al damunt del dipòsit d’aigües pluvials. Suposaria una inversió de 14 M € i generar més contaminació pel desviament del trànsit.
  • Gran Via de les Corts Catalanes: si tota la base logística es traslladés a la Gran Via, només es podrien deixar dos carrils per al trànsit; això generaria col·lapses i més contaminació en aquest punt. A més, es posaria la maquinària just davant de quatre blocs de pisos i això els provocaria molèsties.
  • avinguda del Paral·lel: Territori també ha descartat aquesta possible ubicació per dues raons. D’una banda, perquè caldria tallar alguns carrils de circulació a un punt per on passen 42.000 vehicles cada dia i, de l’altra, perquè l’emmagatzematge de l’obra seria molt a la vora de dos blocs de pisos.
  • recinte firal de Montjuïc: aquesta darrera alternativa també s’ha tombat pel cost (16 M €) que tindria un pavelló de la fira i fer un pou per traslladar el material d’obra i, segons l’Ajuntament, “posaria en risc l’activitat firal”.

Per tot plegat, David Prat ha sentenciat que “bé sigui pels sobrecostos, per la sostenibilitat o per les molèsties als veïns, cap opció és millor que treure arbres” al Parc de Joan Miró. Tot i això, ha insistit que la proposta final “minimitza” l’impacte a l’espai verd. Per la seva banda, l’enginyer en cap de l’Ajuntament, Oriol Altisench, ha avisat que un cop es desmunti la base logística del parc, el consistori plantejarà remodelar el Parc de Joan Miró.