El Departament de Territori preveu iniciar el 8 de gener del 2024 la construcció del túnel per allargar l’L8 dels Ferrocarrils entre la plaça d’Espanya i Gràcia. Amb una inversió de 300 M €, els treballs s’allargaran uns cinc anys i provocaran afectacions a la Gran Via (per on entrarà la tuneladora) i també al carrer del Comte d’Urgell i la travessera de Gràcia, on s’hauran d’obrir pous per fer les noves estacions: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia.

Les obres també afectaran el Parc de Joan Miró, on hi haurà la base d’operacions, però l’ocupació serà menor de la prevista inicialment. A la Gran Via, la circulació seguirà oberta en tot moment amb cinc carrils d’entrada com hi ha ara i per encabir-los s’ocuparà la mitjana de la banda muntanya destinada a vianants. A Comte d’Urgell també es garantirà el trànsit tot i que l’abast de les obres serà important.

La tuneladora obrirà pas a finals del 2025

Per construir el túnel caldrà primer obrir un gran forat a la Gran Via entre Llança i Vilamarí de 100 metres de llarg per 20 d’ample. Aquest serà el punt on es muntarà la tuneladora, que obrirà pas a finals del 2025. La màquina perforarà un túnel de 9,2 m de diàmetre durant dos anys i mig en un terreny òptim, segons els experts, a una profunditat d’entre 15 i 50 metres. Passarà per sota d’un túnel de metro, dos de Rodalies, un de l’AVE i un dipòsit pluvial.

La construcció del túnel, de quatre quilòmetres, es farà en paral·lel a les noves estacions. Per cada parada caldrà obrir un pou que connectarà el vestíbul amb les andanes. N’hi haurà un a Comte d’Urgell/Rosselló, un altre a Comte d’Urgell / Buenos Aires i un tercer a travessera de Gràcia / via Augusta. Els pous per a les estacions es construiran abans que hi arribi la tuneladora, que passarà pel mig dels forats. A Comte d’Urgell amb Consell de Cent es farà una sortida d’emergència.

En servei entre el 2029 i el 2030

Quan acabi l’obra civil pròpiament dita (túnel i estacions), caldrà condicionar les parades (arquitectura i instal·lacions). El Departament de Territori preveu posar en servei l’ampliació de l’L8 dels Ferrocarrils entre el 2029 i el 2030 tota de cop. La inversió global del projecte (obra civil, arquitectura i instal·lacions) arriba als 412 M €.

Des de l’estiu del 2022 s’han fet treballs previs a la zona per desviar serveis afectats per la construcció del túnel. A partir de la primavera del 2024, la Generalitat activarà una campanya per inspeccionar 13.500 edificis per on passarà la tuneladora. Els immobles estaran auscultats durant totes les obres per controlar que no hi hagi cap moviment.