El fris de Josep Maria Subirachs que va presidir amb la paraula ‘Barcelona’ l‘entrada a l’estació de Sants durant 27 anys tornarà a aquest equipament, segons ha pogut saber betevé. Adif va haver de retirar aquest relleu monumental de 17 metres l’any 2006 amb motiu de les obres per fer-hi arribar l’AVE. Veïnat i l’Espai Subirachs, presidit per la historiadora de l’art i filla de l’artista, Judit Subirachs, fa anys que en demanen el retorn.

Font: Espai Subirachs
Esbós de Subirachs per a l’elaboració del fris. Font: Espai Subirachs

Segons han confirmat a betevé fonts d‘RCR arquitectes, el despatx responsable de tota la remodelació de l’estació de Sants, l’obra d’art tornarà, però no en aquesta primera fase de treballs inicials. En aquest punt inicial de desenvolupament del projecte, no poden encara concretar en quin moment es produirà el retorn del fris ni en quin espai —interior o exterior— es reubicarà.

Caldrà esperar a la delimitació de les properes fases, asseguren, perquè quan les obres estiguin en marxa l’encaix global inicial de l’obra podrà ser objecte de petits canvis.

17 anys al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú

Segons explica a betevé la portaveu del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, Anna Grande, aquest equipament, en assabentar-se que el mural havia de sortir de l’estació, va oferir les seves instal·lacions perquè hi quedés exposat durant el temps que havia de ser fora. En aquests 17 anys han estat molts els visitants que s’han sorprès en veure l’obra a Vilanova. “A la gent li sona molt i quan els hi expliques ho recorden”.

El fris de Subirachs, a les instal·lacions del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú

Una obra patrimoni i emblema de Sants

Judit Subirachs explica que aquest fris de formigó és una de les obres monumentals lligades a l’espai públic de Barcelona més emblemàtiques de Subirachs, que en va fer més de 70 a la ciutat.

Era una peça específicament dissenyada per presidir l’estació central de Barcelona, tal com li van demanar a l’encàrrec, i ho demostra el fet que “en baix relleu hi va posar rodes de trens i la paraula Sants”. Seria una llàstima, afegeix, que no tornés al lluir al lloc per on va ser concebut el mural.

Detall de les rodes de tren al mural

Carme Grandas, historiadora de l’art, explica a betevé que “és una obra que has de saber llegir”, perquè va distribuir les lletres modularment, és una composició molt geomètrica, com totes les seves.

Lluïsa Erill, presidenta del secretariat d’entitats de Sants i la Bordeta diu que “la retirada provisional s’està fent bastant eterna”. En el mateix sentit, Lídia Clamosa, veïna del barri, diu que es tracta de “patrimoni” i que “és evident que ha de tornar”.

La transformació de Sants Estació, la clau

Adif preveu una transformació en sis anys que es farà en dues fases: la primera començarà el 2023 i s’allargarà fins al 2026, i la segona està previst que s’acabi el 2030. Tot plegat, amb un pressupost inicial de 410 milions d’euros, dels quals els 130 milions de la primera fase provindran de fons europeus.