Cabàs Emocional

és una nova eina digital que vol fomentar el benestar emocional i aportar estratègies per fer front al patiment que, per a moltes persones, ha suposat el confinament pel coronavirus. El recurs virtual inclou activitats en línia, alhora que s’hi ofereixen documents, guies, àudios i vídeos.

El projecte, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, s’ha posat en marxa en col·laboració amb les entitats de la ciutat que treballen en l’àmbit de la salut mental. L’objectiu és dotar la ciutadania de recursos per afrontar les adversitats, oferir eines per reconèixer les emocions i treballar-les, i donar instruments per ajudar les persones properes que travessin una situació difícil. D’aquesta manera, es vol evitar que el malestar emocional es cronifiqui o generi conseqüències futures més importants.

Dones, persones grans i joves o adolescents

El Cabàs Emocional està pensat específicament per a dones, persones grans i joves o adolescents, uns col·lectius que, segons l’Ajuntament, estan afrontant “situacions d’especial dificultat derivades de la covid-19”. Tot i això, el consistori remarca que els recursos també s’adrecen a la resta de la població.

Aquesta és una de les mesures previstes en el pla de xoc per reforçar els serveis municipals de salut mental arran de la pandèmia, un pla dotat amb 1,5 milions d’euros. Entre les situacions que s’hi aborden, hi ha el dol per les víctimes de la pandèmia, les situacions de sobrecàrrega per l’atenció als familiars o la convivència continuada, l’aïllament físic prolongat o la pèrdua de la feina o els ingressos. Segons l’Ajuntament, els recursos també permeten treballar problemes psicològics comuns, com l’angoixa, l’estrès, les dificultats relacionals, l’insomni o la tristesa profunda.

El confinament, “molt o bastant dur” segons una enquesta

Pel consistori, més enllà de la crisi sanitària, la covid-19 ha generat també una crisi emocional, una afirmació que constaten amb diverses dades i amb el testimoni de diverses entitats que han treballat a peu de carrer. D’una banda, els resultats de les enquestes fetes per l’Oficina Municipal de Dades apunten que la meitat de la població ha viscut el confinament com una situació “molt o bastant” dura. A més, un 15 % de la ciutadania l’ha passat en soledat.

D’altra banda, les diverses línies de telèfon habilitades durant el coronavirus, com la del Telèfon de l’Esperança o la impulsada conjuntament amb el Col·legi Oficial de Psicologia, han atès més de 14.000 trucades. Les persones ateses han estat majoritàriament dones (72 %). Pel que fa a l’edat, el 58 % tenen entre 40 i 69 anys. Per acabar, als serveis adreçats específicament als joves s’han fet més de 700 atencions.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a