Barcelona no s’escapa d’un dels grans mals d’altres ciutats mundials: els furts al transport metropolità. Segons els Mossos d’Esquadra, representen entre el 85 i el 90 per cent de tots els delictes comesos al metro, Rodalies o els Ferrocarrils. Són, per tant, pràcticament tots i la policia hi bolca recursos per combatre’ls. Un dia feiner identifiquen 50 carteristes i cada dissabte i diumenge, 100.

Agents de paisà patrullen vuit hores diàries els dies feiners i 12 els caps de setmana per les estacions, les andanes i dins dels combois per detectar carteristes. El gran objectiu és enxampar-los “in fraganti” per poder provar millor davant els jutges els fets i la reincidència, malgrat que una sentència del Suprem va prohibir considerar multireincident una carterista per delictes lleus com els furts. Per això, els jutjats han optat per les ordres d’allunyament i darrerament també per les ordres de detenció europees.

Mentre els objectes sostrets no superin els 400 euros i no hi hagi violència, el robatori d’una bossa, un mòbil o una cartera es considera un delicte lleu de furt i se cita l’acusat a un judici ràpid. Actualment, el segon jutjat de furts que es va posar en marxa per solucionar el col·lapse de l’únic jutjat que hi havia dedicat a aquest delicte està assenyalant les vistes orals al cap d’un mes d’haver-se interposat la denúncia.

Ara bé, si no els enxampen actuant, els Mossos, com que en coneixen la majoria, els aturen i els identifiquen per escorcollar-los i trobar-los objectes sospitosos d’haver estat sostrets.