La pressió policial i judicial contra els carteristes que actuen al transport públic augmenta i s’estén per tot Europa. Davant la gran mobilitat dels furtadors, des de fa pocs mesos els Mossos d’Esquadra han començat a utilitzar una nova mesura: les ordres de detenció europees, a través de les quals tots els cossos policials es posen en contacte i es coordinen per detectar i detenir furtadors multireincidents que estiguin sent buscats a Barcelona o bé a la inversa.

Fins ara, els Mossos d’Esquadra han aconseguit localitzar i portar davant del jutge 15 presumptes carteristes que van ser arrestats a Romania, Noruega, Bulgària, França i Alemanya. El sotscap de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità dels Mossos, Carles Vallès, explica que és “un sistema nou i que intentarem impulsar” per tal que “el carterista vegi que el fet de marxar no li suposa una carta de llibertat absoluta i de moviment absolut arreu d’Europa”.

Marxen quan es veuen “assetjats”

Si alguna cosa caracteritza els carteristes que estan especialitzats a furtar dins el transport públic és la gran mobilitat geogràfica. Mentre que els mesos de maig i juny poden haver actuat al metro de Barcelona, al juliol, aprofitant els Sanfermines, els Mossos han notat una davallada i els situen a prop de Pamplona per aprofitar les aglomeracions de les festes.

Ara bé, més enllà de l’estat espanyol, els carteristes viatgen per tot Europa, sobretot a les grans capitals com ara París, Berlín o Roma. Segons el sotscap de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità dels Mossos, Carles Vallès, ho fan quan es veuen “assetjats” per la pressió de la policia, ja sigui perquè tenen pendents diversos requeriments de detenció o bé perquè no poden accedir al metro.Carteristes al metro

310 carteristes tenen prohibit entrar al transport metropolità

El càstig penal del delicte lleu de furt —és a dir, quan l’objecte o objectes sostrets no superen els 400 euros— és la multa, una pena que, segons la policia, els furtadors salden amb facilitat ja que sovint cobreixen la multa amb el mateix botí que han aconseguit furtant. Per això, des de fa temps, els jutges han atorgat 310 ordres d’allunyament a petició de la policia per impedir als carteristes l’entrada al transport metropolità, ja sigui al metro, a la xarxa de Rodalies o als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

“És la mesura més efectiva perquè el que fem és impedir que el carterista pugui continuar”, explica Vallès, que remarca que “el carterista viu d’això”. La mesura però només té vigència dins el territori català i per això els carteristes fugen a altres capitals d’Europa on no tenen cap impediment judicial exprés per actuar.