betevé

Les famílies s’oposen a l’ús de Google com a eina docent quan falten dies per l’inici de les classes

Un grup de pares i mares alerta de l'ús de Google Suite for Education als centres catalans i dels riscos de recopilació de dades dels menors que pot comportar

L’inici del curs escolar, que arrencarà el 12 de setembre, arriba marcat per la preocupació d’un grup de mares i pares que es neguen a permetre que els seus fills utilitzin Google Suite for Educations a l’escola. Es tracta d’una eina que inclou tot allò que pot ser necessari per treballar, com és el correu electrònic, un calendari, documents per escriure o la possibilitat de fer xats i videoconferències, entre altres coses. Un paquet de recursos que les famílies veuen perillós per la recopilació de dades dels menors que pot suposar i, sobretot, per l’ús que en pot donar l’empresa que hi ha al darrere, el gegant Google.

Alertats, el grup de famílies es va adreçar a Xnet –una plataforma d’activistes que vetlla pels drets digitals de la ciutadania i lluita contra la corrupció- que els ha recomanat que no signin el document que autoritzi l’ús de Google Suits for Education. La cofundadora d’Xnet, Simona Levi, ha alertat que Google, més enllà del buscador que tothom coneix, també ofereix serveis com aquest amb què ara vol arribar al món educatiu. Levi ha advertit que el gegant americà ho està “monopolitzant” tot i que aprofita les legislacions, també europees, que obliguen els centres educatius a formar en matèria digital els alumnes.

“Hi ha una llei que diu que cal digitalitzar els alumnes però només un 10 % del professorat té una idea vaga del que és el món digital. […] Cal preguntar-se quin avantatge té Google, ja que és una empresa, i el seu avantatge són les dades que pot obtenir. Ho fa gratuït perquè l’or que està minant són les dades de la gent.”

Riscos d’utilitzar Google Suite for Education

Simona Levi ha assegurat que una empresa privada com és Google no és auditable i que, per tant, no es pot saber què fa i com processa les dades que emmagatzema. En aquest sentit ha apuntat que la informació que obtingui dels menors la poden fer servir empreses, com poden ser assegurances o companyies de màrqueting, per elaborar perfils de clients potencials. En el cas dels menors, aquest risc s’eleva tenint en compte que la personalitat no està formada: “Si en el teu historial consta fracàs escolar perquè a la primària et va anar malament, encara que després vagis a la universitat, el fet que coneguin el teu comportament i la teva capacitat quan ets tan petit et pot definir per a la resta de la vida”, ha sentenciat Levi.

Com funcionaven les escoles fins ara?

La cofundadora d’Xnet recomana l’ús de programaris lliures, que no pertanyen a empreses privades i que permeten controlar què se’n fa de les dades recopilades, i ha explicat que des de la seva plataforma estan elaborant un recull de possibilitats alternatives a Google. En paral·lel, mantenen converses amb la Generalitat, qui asseguren que ha signat acords amb l’empresa americana, i ha assegurat que cada vegada hi ha més interessats en la qüestió. Per això, divendres a les 19.30 h es reuniran amb tots ells, i fan una crida a tots els directors de centres educatius catalans, gairebé 3.500, perquè hi participin.

Levi també ha explicat que davant la irrupció d’aquesta eina de Google per a les escoles, hi ha països com Alemanya que n’han prohibit l’ús, i també de Microsoft, perquè estan ocupant un nínxol educatiu que “hauria de ser neutral” i que, segons ha afirmat, caldria garantir una oferta àmplia d’eines lliures perquè després l’usuari sàpiga quina li convé més utilitzar i evitar que en l’ideari col·lectiu hi hagi Google com a única possibilitat per utilitzar internet.