Un racó del menjador de l’Escola Milà i Fontanals, al Raval, s’utilitza dos cops a la setmana per oferir classes gratuïtes d’alfabetització digital a mares i pares del centre. La iniciativa va engegar ara fa dos anys, després del confinament per la covid-19, i la intenció és donar continuïtat a la formació el curs vinent. Direcció, professorat i educadors de l’escola s’han bolcat en la lluita contra la bretxa digital.

Durant la pandèmia, el Milà i Fontanals ha detectat de manera molt evident la desigualtat que hi ha entre famílies a l’hora d’accedir i utilitzar les noves tecnologies. Van realitzar enquestes per conèixer de primera mà la realitat del centre i van concloure que calia posar-hi remei. La cooperativa Colectic —que pren la tecnologia com a eina de transformació social— és qui s’encarrega de les classes.

Formació digital Milà i Fontanals
Mares d’alumnes a la formació digital de l’Escola Milà i Fontanals

La bretxa digital, després del confinament, s’ha fet molt present al Raval i el fet que cada cop més gestions siguin via internet ha afectat molt les famílies. Donant-los eines poden fer més coses per elles mateixes”, explica Lady Pazuillo, professora i dinamitzadora de Colectic. A les classes els han ensenyat, per exemple, a fer anar el correu electrònic, el Google Drive o el programa Power Point.

El fet que cada cop més gestions siguin via internet ha afectat molt les famílies. Donant-los eines poden fer més coses per elles mateixes
Lady Pazuillo. dinamitzadora de Colectiv

La majoria d’alumnes no havien tocat mai un ordinador

Des que es va estrenar, pel curs gratuït hi han passat uns 30 pares i mares. La majoria són dones que no havien tocat mai un ordinador, com la Nazia Parveen. “Aprenc a fer-lo anar per als meus fills, perquè així els puc ajudar amb les activitats de l’escola“, relata. Justament aquest és un dels motius que impulsa moltes mares a apuntar-se a la formació setmanal, però no és l’únic.

La Taula del Tercer Sector vol un bo digital per reduir la bretxa digital

“L’objectiu és que puguin acompanyar els infants de forma més autònoma i realitzar altres tràmits familiars. Si han de demanar cita prèvia pel padró, per exemple…”, diu Pol Ardanuy, educador social a Milà i Fontanals. La formació digital es finança a través del Pla de millores d’oportunitats educatives (PMOE) de la Generalitat. Tot, perquè no quedin al marge en un món mogut per les TIC.