Les mesures que ha adoptat el Govern espanyol per fer front a la crisi del coronavirus “han oblidat els infants“. Així ho ha expressat en una entrevista a betevé l’adjunta del Síndic de Greuges de Catalunya per a la defensa dels drets dels infants i els adolescents, Maria Jesús Larios. Lamenta que “no apareixien ni citats en la primera declaració de l’estat d’alarma” i que no s’ha tingut “en compte quins són els seus drets”.
Segons Larios, els nens han estat vistos “com a possibles transmissors” i ha reclamat que se’ls considerin “com a infants que tenen drets i necessitats específiques“, com ara “moure’s, que els toqui el sol i l’aire”. En aquest sentit, ha demanat que es tingui en compte que “la situació de confinament pot afectar la seva salut i la seva estabilitat” i ha recordat que “no poden sortir ni a comprar ni a passejar el gos, com els adults”.
L’adjunta del síndic creu que el Govern espanyol va “massa tard” a l’hora de considerar la possibilitat de flexibilitzar el confinament de les criatures. Diu que estan “absolutament d’acord” amb la petició que ha fet l’alcaldessa, Ada Colau, i subratlla que ja van enviar una carta al ministre de Sanitat el 27 de març per “demanar que es valorés la possible sortida dels infants a fer algunes activitats a l’aire lliure”, cosa que considera “molt important per al seu desenvolupament, la seva salut i el seu benestar”.
Pel que fa a la possibilitat que el Departament d’Educació decreti l’aprovat general per a la gran majoria dels alumnes, Larios ha dit que “és una mesura raonable” perquè “si es fes una avaluació del curs com la que es fa normalment, generaria una major desigualtat”, per la qual cosa ho ha qualificat com una opció “totalment inadequada”. En aquest sentit, ha considerat “positiu que no hi hagi repeticions a partir de l’avaluació que es faci del tercer trimestre”.
L’adjunta també ha explicat que han rebut queixes relacionades amb la infància i l’adolescència. Tot i que no les ha pogut quantificar, les ha vinculat amb pares que es queixen que els seus fills “no reben l’atenció que mereixen en l’àmbit escolar“, així com amb “famílies en situació de separació” o d’altres “amb infants que rebien algun tractament per dificultats de caràcter de salut mental i que han vist reduïda l’atenció“.