Les escoles catalanes tindran més alumnes per aula, els mestres faran més hores i no es substituiran les baixes de menys de 10 dies. Així és com es concretarà el pla d'estalvi decretat pel govern de l'estat i que la conselleria ha exposat avui a professors i sindicats. Tot això Irene Rigau ha dit que les mesures que afecten l'organització del personal envaeixen les competències de la Generalitat i per això estudien recórrer al Tribunal Constitucional. IRENE RIGAU, consellera d'Ensenyament "L'assessoria jurídica de la casa ens ha ja fet l'informe, un informe de 13 planes, que ens esperona a presentar davant del Consell de Garanties Estatutàries la petició d'anàlisi de la conveniència d'interposar recurs d'inconstitucionalitat." Els nous ajustos no agradat gens als sindicats, que denuncien que posen en perill el sistema educatiu català i critiquen que la conselleria no s'hagi negat a aplicar-los, com han fet altres comunitats. ROSA CAÑADELL, portaveu d'USTEC-STEs "L'actitud de la consellera és molt perversa, perquè per un costat està dient que està molt enfadada perquè això envaeix competències, però després pensa aplicar-ho tal qual." ROSER FONT, secretària general de la federació d'ensenyament UGT "En aquest moment no es poden fer més retalls a l'educació, l'equilibri pressupostari, el dèficit, que el solucionin amb un altre tipus de mesures." Diuen que les mesures, que s'afegeixen a les retallades de la conselleria, comportaran encara més atur i pitjor qualitat de l'ensenyament. MONTSE ROS, secretària general de la federació d'ensenyament CCOO "Són mesures molt dures, ells mateixos ens han reconegut com a mínim una pèrdua de plantilla de 600 persones, jo crec que seran molts més, per sobre de 2000 gairebé amb tota seguretat.. hem de veure els números quan veiem la lletra petita." Calculen, a més, que el pla d'estalvi suposarà el tancament de prop de 200 aules. Des de la conselleria han explicat també que s'ampliaran els dies de jornada intensiva a la secundària, com a mesura d'estalvi.

Entre les mesures que destaquen en el reial decret aprovat pel Govern de Mariano Rajoy, hi figuren l’increment de la jornada lectiva dels mestres, ampliar fins a un màxim d’un 20% la ràtio d’alumnes per aula, no substituir els mestres fins als 10 dies de baixa i ajornar l’ampliació d’alguns cicles formatius a dos anys.

Pel que fa a la ràtio d’alumnes, Irene Rigau ha assegurat que de moment no s’augmentarà tot i que no descarta fer-ho en situacions puntuals si hi ha prou espai a les aules. Rigau també ha explicat que estudia la implantació de la jornada intensiva als instituts catalans, ja que en determinats àmbits, ha dit, “pot ajudar a estalviar”, especialment pel que fa al menjador i el transport escolar. Així, a partir del pròxim curs, els centres de secundària podran fer classes a la tarda només dos dies per setmana, en lloc del mínim de tres al qual ara estan obligades. Aquest matí la consellera d’Ensenyament ho ha anunciat després d’una reunió amb sindicats i professors.

Els sindicats exigeixen que no s’apliquin les retallades

En la reunió, els sindicats han exigit a la consellera que no apliqui la nova tisorada i li han demanat que moderi també les mesures de reducció de la despesa aprovades pel seu departament. Amb aquest objectiu, els sindicats USTEC-STEs, CCOO, ASPEPC-SPS, UGT i CGT han lliurat a Rigau una carta en què qualifiquen les noves mesures d’ajust d’atemptat contra l’ensenyament públic. En la carta, els sindicats asseguren que les noves retallades augmentarien el gran malestar ja existent als centres educatius i podrien desembocar en una situació de conflicte permanent de difícil resolució i “empitjorarà encara més les condicions del professorat”.

Els sindicats de mestres, a més, han pronosticat que aquestes mesures provocaran la pèrdua de 2.000 llocs de treball entre el professorat. Segons la portaveu d’USTEC-STEs, Rosa Canyadell, “Rigau parla de 600, nosaltres de 2.000 mestres afectats per la retallada”, als quals caldrà afegir, ha dit, el nombre de substituts que no seran contractats perquè no se’ls trucarà per treballar.