Després de l’anunci inicial que tot el batxillerat i l’FP serien a distància, ara el govern català redueix aquest pla inicial i aposta per un model híbrid que garanteixi un 50 % de classes presencials. Un sistema mixt que no s’aplicarà immediatament, com es va dir, sinó que cada centre anirà implementant com cregui al llarg d’aquest trimestre.

Solucions diferents a cada centre

Els instituts i centres d’FP consultats per betevé treballen intensament aquesta setmana per adaptar horaris i recursos. Alguns opten per alternar els dies o setmanes presencials i telemàtics, d’altres fan directament la meitat de les hores de classe a distància o només les assignatures optatives en línia.

En el cas de l’Institut Jaume Balmes mantindran el sistema híbrid que van estrenar amb l’inici de curs, amb un 50 % de les classes en línia. Els alumnes fan torns per anar a classe els dies parells o imparells i la resta les segueix des de casa amb la retransmissió que es fa en línia. Pel que fa al batxillerat nocturn, l’alumnat feia dues hores presencials que ara seran telemàtiques.

Pel que fa als instituts d’alta complexitat amb alumnat vulnerable, la majoria aposten per la màxima presencialitat possible. En el cas de l’Institut Verdaguer, de moment, fan el 100 % de les classes presencials.

alumnes instituts a classe

Crítiques sindicals a la semipresencialitat

D’acord amb el decret d’autonomia de centres, cada institut mira els recursos, l’alumnat i el professorat que té i decideix com ho aplica. El Sindicat de Professors de Secundària alerta de les diferències que això pot crear i demana al Departament d’Educació que intervingui i “assumeixi les funcions que li són pròpies”. El seu secretari general, Xavier Masó, considera que hi ha una “deixadesa de funcions” del departament.

Els alumnes vulnerables, al centre

El Consorci d’Educació demana que es prioritzi la presencialitat en l’alumnat vulnerable, especialment als graus d’FP on, a més, moltes assignatures són tallers pràctics. S’alerta, a més, que l’índex d’abandonament pot augmentar molt amb la no presencialitat.

L’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes) també alerta de les diferències i desigualtats que pot suposar l’educació semipresencial. La seva presidenta, Belén Tascon, alerta dels riscos d’abandonament escolar dels alumnes vulnerables amb l’educació a distància. Explica que són estudiants amb situació desfavorable als quals un sistema semipresencial “pot acabar expulsant del sistema” i demana més recursos per evitar-ho.