El Departament d’Educació encara la recta final en el repartiment d’ordinadors portàtils a les aules i connexió digital. Tot i els mesos de retard, a la ciutat de Barcelona ja s’ha enllestit l’entrega del 95 % dels ordinadors per a l’alumnat i el 100 % dels docents. Els dispositius pendents s’entregaran la setmana que ve.

En total, segons dades del departament, a tot Catalunya s’han repartit 222.379 portàtils per a l’alumnat i 72.400 per al professorat i també s’han entregat 44.000 punts de connexió digital.

Retards per l’adaptació de programari

Educació va prometre que els dispositius estarien llestos a l’inici de curs, però les entregues s’han anat retardant per diversos motius. El principal, els problemes de distribució mundial per la pandèmia. El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha afegit també que són dispositius amb un programari modificat per adaptar-los com a eines pedagògiques.

Bargalló ha explicat que s’ha treballat amb empreses com Microsoft per millorar la protecció de dades de l’alumnat i per personalitzar els continguts. I ha conclós que el que es buscava era “un producte bo i no tan urgent”.

De la bretxa digital a la motivació

L’entrega de dispositius s’inclou dins el Pla de Digitalització 2020-2023 que preveu la formació en competències digitals a l’alumnats. A centres com l’Institut Escola el Til·ler (Sant Andreu) ha suposat una abans i un després. Amb un gran percentatge d’alumnes nouvinguts, aquest centre d’alta complexitat es un bon exemple de la bretxa digital.

Ara fa un any, només la meitat dels alumnes de 3r i 4t d’ESO tenien ordinador a casa. Molts, tampoc no tenien connexió i durant el confinament van enviar els deures amb el mòbil.

Des del gener, els 50 alumnes d’aquests cursos disposen d’un ordinador i, a més, s’han format digitalment per saber fer-lo servir. Ara és ja una eina més del seu dia a dia. La coordinadora digital del mateix, Olga Sebastià, explica que han volgut “impregnar” tot el projecte educatiu de l’àmbit digital, present d’infantil a secundària. Els alumnes ho han rebut positivament i asseguren que tenen moltes més facilitats per seguir el curs, tant a classe com a casa.

Els alumnes han integrat l’ús de l’ordinador a casa, però també és una eina imprescindible per treballar des de casa.

Poder fer els deures a casa

L’alumna Nadine Bernal, de 3r d’ESO, explica que durant el confinament no tenia ordinador a casa i tampoc no sabia fer servir eines tecnològiques, com el Google Classroom i, això, van fer que no pogués seguir les feines de classe.

Julio Leiva, estudiant de 4t d’ESO, comenta que ell tampoc no disposa d’ordinador a casa i recorda que el que feia era llegir les tasques a través del mòbil i fer-les a mà en una llibreta. “No és el mateix, el mòbil és més petit. L’ordinador dona més connexió i tens moltes coses, investigues més ràpid i és molt còmode”, valora.

Rosario Cortés valora positivament la seguretat de poder endur-se el dispositiu a casa per fer els deures, fet que fa que no calgui ja anar a la biblioteca. “Jo no tenia ordinador a casa i si em demanaven alguna tasca jo no la podia fer”, recorda. Explica que ara ja s’han habituat al dia a dia amb els dispositius i han après a fer ús de moltes eines digitals.

Ordinadors per a cinquè, al 2023

El Pla d’Educació Digital de Catalunya té un pressupost total de 139 M € i es desplega entre 2020-2023. En la roda de premsa, el conseller Bargalló ha avançat que ara cal enllestir la segona part del projecte, a partir del 2023 i, per això, ha instat a “formar urgentment un Govern per prendre decisions”. En aquesta segona fase, el projecte preveu entregar ordinadors i formar digitalment els alumnes a partir de cinquè de primària.