Amb les escoles al punt de mira, l’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya) i el principal sindicat educatiu, USTEC-STEs (IAC), ho tenen clar i asseguren que el Departament d’Educació no ha preparat les escoles per un eventual segon confinament.

La portaveu nacional d’USTEC-STEs (IAC), Iolanda Segura, ha afirmat contundent al programa ‘reset’, de betevé, que “no han arribat els recursos ni s’ha pensat en un pla de contingèncià” per tornar a fer educació no presencial. En aquest sentit, Segura destaca que el Departament d’Educació “no ha fet els deures en aquests mesos”.

La presidenta de l’aFFaC, Belén Tascón, coincideix amb el professorat en què l’escola no s’ha preparat per a un nou confinament. Tascón ha criticat que el departament s’aferra al decret d’autonomia de centres, que permet a cada escola decidir com actua. Assegura que això genera desigualtat entre escoles i recorda que “és l’administració que ha de garantir la igualtat d’oportunitats” i s’ha refermat en què no pot dependre “del que faci cada centre”.

Toc d’alerta per les desigualtats digitals

Tascón ha estat especialment crítica amb el retard del repartiment d’ordinadors i connectivitat per fer front a un aïllament domiciliari. El Departament d’Educació ha explicat en nombroses ocasions que l’adquisició de material s’ha retardat per la pandèmia. Tascón ha criticat que batxillerat i graus d’FP, majoritàriament, encara no els tinguin i ha alertat dels riscos de la bretxa digital i les desigualtats que pot suposar entre l’alumnat.

En aquest sentit, l’aFFaC ha demanat que, si hi torna a haver un nou confinament, les escoles es mantinguin obertes per a l’alumnat vulnerable, com el departament s’ha compromès des de fa setmanes.

alumnes 3r ESO amb ordinador portatils
Molts instituts han adquirit ordinadors pel retard en el repartiments de dispositius del departament d’Educació.

Crítiques als cribratges al professorat

L’USTEC ha carregat contra Educació pels cribratges massius als professors iniciats ahir. Ha assegurat que hi ha molta confusió entre el personal sobre com fer-los i ha assegurat que “no serviran de res” perquè les mostres no es conservaran adequadament ja que, en molts casos, els centres han de conservar-los “com poden” a les neveres escolars fins que els recull l’atenció primària.

Promeses incomplertes

També hi ha crítiques al departament pel fred a les aules, provocat per l’obertura de finestres pels protocols anticovid. L’aFFaC també acusa Educació d’incomplir “la promesa de buscar altres espais per esponjar les aules i poder garantir el dret a l’educació en condicions”.

USTEC també acusa el departament d’improvisar i no tenir un pla concret per combatre les baixes temperatures. El sindicat recorda que la temperatura de confort a les aules ha de ser de 17 graus i apunten que en molts centres això no es compleix. USTEC apunta que “no hi ha hagut previsió per fer front a l’hivern i insisteixen en la necessitat d’adquirir filtres EPA i mesuradors de CO2.

Alumne ESO a l'Institut amb manta a la classe
Alguns alumnes d’institut duen una manta a classe pel fred a l’aula.