DEPANA proposa “mesures correctores i compensatòries, sense cost addicional” als nous accessos viaris al port de Barcelona en un informe que s’ha fet arribar al Ministeri de Foment, la secretaria de Medi Ambient del Ministeri d’Agricultura, el Departament de Sostenibilitat de la Generalitat, el Port i l’Ajuntament de l’Hospitalet. Inclou, entre d’altres, “millores paisatgístiques de fàcil implementació”, la creació de petites noves zones humides i  “una revaloració de la zona per a l’ús públic”, com fa anys demanen els veïns. És la resposta a “la deixadesa” en matèria mediambiental de les administracions implicades i prova d’això, diu DEPANA, és que el projecte faci “més de 12 anys que estan tramitant-se”.

Justament aquest dimarts el Ministeri de Foment va anunciar l’adjudicació dels accessos viaris definitius al Port de Barcelona per 130 milions d’euros a la Unió Temporal d’Empreses formada per Acciona, Sacyr, Ferrovial i Copcisa.

El setembre de 2007 es va aprovar la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA), a partir d’estudis que daten del període 2002-2006, que avui són, segons DEPANA, “clarament obsolets tenint en compte el dinamisme de la zona” i “el canvi tan significatiu que s’ha produït respecte de la visió i utilització pública de tots aquests espais”. Una modificació posterior va permetre introduir una proposta menys impactant quant als accessos ferroviaris, que “respectarà els valors ambientals de la nova llera del Llobregat”. Com a compensació per tal de minimitzar els possibles efectes es va acordar, per exemple, la construcció d’una nova illa per a la colònia de gavines corses. DEPANA afirma, però, que “no ha passat el mateix amb els accessos viaris, que no van ser previstos en la revisió de la DIA de 2007”, de manera que aquestes obres es basen “en una realitat i uns estudis de fa 10 anys” que no han avaluat l’afectació tant en l’antiga com la nova llera del riu Llobregat, en el riu a l’altura del pont de Mercabarna, així com en la zona agrícola de Can Trabal i la bassa de laminació de la Torre Gran, les últimes zones naturals que encara sobreviuen avui a l’Hospitalet de Llobregat.

DEPANA també alerta que l’àrea destinada a l’autovia de camions “està altament contaminada per dipòsits il·legals de cromites d’una antiga fàbrica de la zona”, actualment abandonats al llarg del marge esquerre del riu i “a pocs metres del centre de distribució alimentària de Mercabarna”. Una actuació a la zona, doncs, pot tenir una incidència directa en els operaris que hi treballin i en els usuaris del polígon, afirma l’organització cívica, si no es fa “una descontaminació segura de l’antiga fàbrica”. L’entitat recorda, a més, que “cap d’aquestes implicacions no han sigut avaluades de forma pública, o no se sap si s’han tingut en compte en el projecte executiu actual d’autovia per accessos de camions al Port de Barcelona, per la manca de transparència”.