Els operaris han començat a retirar l’estructura original de ferro del Mercat de l’Abaceria, a Gràcia, per substituir-la per una rèplica feta amb materials més moderns. El projecte, però, encara crea reticències veïnals. La plataforma Abaceria Respira defensa mantenir-ne l’estructura original, que data del 1892, i està “protegida i catalogada com a bé d’interès de nivell C“, argumenten.

Les obres de reforma del mercat van començar fa dues setmanes. La rehabilitació integral de l’equipament permetrà que sigui sostenible i eficient energèticament. La coberta tindrà panells fotovoltaics que s’alternaran amb peces ceràmiques. A banda, hi haurà grans obertures per deixar-hi passar la llum.

Reticències a retirar l’estructura original

El de l’Abaceria és l’últim gran mercat històric de Barcelona que queda per remodelar. Les obres han viscut uns quants retards, per la pandèmia de la covid i també per la troballa d’amiant a la coberta, que va haver de ser retirat. Tot i que l’Ajuntament destaca que el projecte és fruit d’un “ampli diàleg” que recull “les demandes i necessitats dels paradistes, veïns i comerciants”. Tot i això, una part del moviment veïnal es manté contrària a retirar l’estructura original.

Abaceria Respira acusa l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut de Mercats de “destruir l’únic que queda d’original del mercat”, una estructura metàl·lica que assenyalen que “està protegida i catalogada”. Denuncien que la fitxa de patrimoni indica que “qualsevol intervenció al mercat haurà de promoure el manteniment de la volumetria i de l’estructura metàl·lica“.

Una estructura de ferro del 1892

L’esquelet original del Mercat de l’Abaceria és obra de l’arquitecte i enginyer Juan Torras Guardiola. L’arquitecte va optar per dissenyar una estructura funcional i eficient, fugint dels models de construcció monumental.

El Mercat de l’Abaceria es va construir l’any 1892, en un moment en què l’arquitectura del ferro era present a tot arreu. Aquest metall també va ser element protagonista en obres com el Mercat de Sant Antoni (1882) o la cèlebre Torre Eiffel de París (1889).