La transformació de la Gran Via a les Glòries comença aquest dilluns amb una fase d’obres que s’allargarà un any. Els treballs per convertir en un passeig verd el tram comprès entre els carrers de Badajoz i Bilbao engeguen primer a la banda muntanya, on hi ha els edificis d’habitatges. Un cop acabi aquesta mitja reurbanització es faran les obres a l’àmbit mar, a tocar del Centre Comercial Glòries. Aquí l’actuació serà més complexa perquè caldrà desdoblar les vies del tramvia. Es preveu que l’obra completa estigui enllestida a la primavera del 2026.

Aconseguirem tenir un passeig verd molt ample, amb espais d’estada, que connectarà amb la plaça de les Glòries i que donarà molta més qualitat als barris.”
Laia Bonet, tinenta d’alcaldia d’Urbanisme

Les obres i les màquines de treball tornen a la Gran Via, que s’acomiada de lurbanisme tàctic que s’hi va instal·lar temporalment fa més d’un any i mig. L’espai, que va quedar alliberat del trànsit amb l’obertura del túnel de les Glòries, tindrà una gran arbrada i zones d’estada. La primera fase de l’actuació té un pressupost d’11,41 milions d’euros. Mentre duri l’obra, els elements de joc i calistènia es retiraran i es reubicaran quan acabi.

Gran Via Glories

Com serà aquesta nova Gran Via?

Aquest tram de la Gran Via té uns 50 metres d’amplada. La intenció de l’Ajuntament de Barcelona és convertir-lo en un passeig verd per afavorir l’ús ciutadà. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges (i on primer s’actua), la vorera actual de 5,25 metres s’ampliarà a 7,35. Un carril en plataforma única integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis com la neteja i emergències.

Gran Via obres Glòries

D’aquí a un any començaran les obres a l’altra banda, la del centre comercial. Hi haurà una vorera de quatre metres, un carril de trànsit local i bicis i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. És a dir, actualment només hi ha una via de tramvia, i amb l’actuació en seran dues, i a més l’espai es compartirà amb els autobusos en ambdues direccions. Aquesta fase d’obres es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que assumeix part de la inversió.

Els 400 arbres es plantaran quan la sequera ho permeti

Al passeig central hi haurà 400 arbres nous. Això sí, un cop es plantaran “les restriccions de sequera ho permetin”, segons l’Ajuntament. Aquests arbres, que es regaran amb aigua freàtica del dipòsit que hi ha just a sota del Parc de les Glòries, ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada i a crear espais d’ombra. Les cruïlles també tindran activitat social. L’espai amb els carrers de la Sèquia Comtal, Llacuna o la rambla del Poblenou, entre d’altres, estaran dedicats a usos veïnals i connectar millor els barris.

“Que ho deixin bé i no ho toquin més!”

Els qui tenen més ganes que comenci la transformació del tram de la Gran Via -i, sobretot, que acabi- són els veïns de l’entorn. Fa molts anys que viuen en una mena d’evolució constant, des que es va començar a desconstruir l’antic tambor viari de les Glòries i fins al moment. “Que acabi, per fi”, diu una veïna, mentre que una altra ha demanat al micròfon de betevé, amb un to sarcàstic, que “ho deixin bé d’una vegada i no ho toquin més… almenys fins que em mori!”.