Un any després de posar en marxa el túnel de les Glòries, la circulació d’entrada i sortida de Barcelona per aquest punt de la Gran Via ha disminuït un 11,5 %. Si durant les obres hi passaven uns 78.000 vehicles en els dos sentits, ara se’n registren uns 69.000. L’Ajuntament assegura que la mobilitat a la zona s’ha estabilitzat sense grans col·lapses i que la infraestructura funciona correctament.

El gerent de Mobilitat i Infraestructures, Manuel Valdés, confirma a betevé que la reducció de vehicles s’ha notat especialment d’entrada. Tot i això, insisteix que l’objectiu no era eliminar el trànsit d’entrada i sortida de la ciutat, sinó “desviar la circulació pel túnel per generar un parc i un espai verd de qualitat en superfície”. Les obres per completar el Parc de les Glòries han de començar a finals d’any.

On ha anat a parar el trànsit?

Al carril bus d’entrada a Barcelona per la C-31 es registren uns 3.400 usos diaris (no es poden comparar perquè abans no es comptaven), una xifra que encara té marge per créixer si s’amplia l’oferta de bus interurbà des del Maresme. Tot i això, a l’entrada a la ciutat en aquest punt encara es fan cues, sobretot en hora punta. El gerent de Mobilitat recorda que amb el viaducte també hi havia retencions, amb la diferència que abans es feien sobre la plaça i ara, abans d’arribar-hi.

Pel que fa a la sortida, Valdés apunta que no hi ha hagut grans canvis en el comportament del trànsit a la Gran Via abans d’arribar al túnel. Pel consistori, es fa difícil precisar per on van ara els cotxes que no agafen el túnel. N’hi poden haver que han canviat de recorregut o que han passat al transport públic. Sí que s’ha detectat més trànsit en alguns carrers de l’entorn en hora punta “però sense col·lapse”, remarca Valdés.

Sinistres lleus i unes 14 intrusions

El túnel de les Glòries es vigila gairebé al mil·límetre des d’un centre de control que es va estrenar just fa un any. Des d’aquest punt, s’han detectat més de 400 incidències que inclouen, per exemple, l’avís per una taca d’oli o una vintena de sinistres amb vehicles implicats, cap de gravetat. En algun cas s’ha hagut de tancar el túnel (com va passar divendres passat) per seguretat i evitar cues a l’interior. Com a curiositat, hi hagut vuit intrusions de vianants i sis més de grups de patinadors.

Sense filtracions d’aigua

La construcció del túnel es va allargar durant set anys (amb dues aturades) i va ser una de les més complexes que ha fet l’Ajuntament, ja que passa per sota de quatre túnels ferroviaris. Quan es va estrenar, els tècnics van destacar que estava fet a prova d’inundacions. Un any després, constaten que no hi ha hagut filtracions d’aigua i que, malgrat l’absència de pluja destacable, el sistema de drenatge està preparat per si arriba el dia.

Tanques d’obra… sense obres

Un any després d’obrir el túnel, a la boca que hi ha a l’altura del carrer de Padilla encara hi ha tanques d’obra de color groc que fan pensar que les obres continuen. Segons Manuel Valdés, hi són a petició de la Guàrdia Urbana, que va demanar mantenir-les per seguretat i per evitar aparcaments indeguts. La intenció del consistori és retirar-les properament.