El clavegueram de Barcelona es prepara per poder fer front a dos dels efectes del canvi climàtic: les pluges més intenses i l’increment del nivell del mar. Tots dos són factors que influeixen en la inundabilitat de la infraestructura. Per això, l’Ajuntament ha destinat 45,4 milions d’euros a millorar-la.

D’una banda, s’han afegit més de 28 quilòmetres de xarxa nova al clavegueram, amb especial atenció a Sant Martí (6.198 km), Sants-Montjuïc (5.720 km), Nou Barris (3.754 km) i Horta-Guinardó (3.332 km). D’altra banda, s’han rehabilitat 20 quilòmetres de clavegueres ja existents.

Nou sistema de drenatge per frenar les inundacions del Raval

Una de les zones que més pateix quan plou amb intensitat és el barri del Raval, inundat en diverses ocasions, i la part baixa de l’avinguda del Paral·lel, un problema que ha de millorar amb el nou sistema de drenatge que s’està fent als entorns de l’avinguda del Paral·lel, la ronda de Sant Pau i el carrer de Vila i Vilà. Les obres són en la segona fase i han de finalitzar el 2019.

Nou dipòsit d’aigües pluvials a la Marina

Un altre dels problemes actuals, les inundacions al barri de la Marina, es resoldran amb la construcció d’un dipòsit de retenció d’aigües pluvials al carrer dels Motors amb capacitat per 72.000 m3. Aquesta instal·lació també ajudarà a resoldre la qualitat de les aigües del Port de Barcelona i del front marítim i permetrà aprofitar l’aigua per al reg de parterres i la neteja.

Altres mesures per evitar inundacions

Un altre projecte és la construcció d’un sifó a la Gran Via per resoldre les inundacions de la riera de Tena i la ronda del Mig i que estarà ubicat davant de la Ciutat de la Justícia, al carrer del Radi.

També s’està fent un diagnòstic de la freqüència d’inundacions a la ciutat i les zones més vulnerables per fer accions urbanístiques com la construcció de dipòsits o la transformació de sòl impermeable en sòl urbà permeable perquè absorbeixi l’aigua quan plou.