Atacar la publicitat sexista és l’objectiu que s’han marcat des del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), l’Institut Català de les Dones (ICD) i el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya. Els anuncis tenen una repercussió molt alta i això ho saben des de les tres institucions, que veuen com aquest sector genera i perpetua els estereotips de gènere.

La publicitat de joguines, en el punt de mira

Per exemple, hi ha espots que anuncien matalassos amb el cos escultural d’una dona, l’operació biquini tan anunciada amb l’arribada de l’estiu i que està destinada al gènere femení, o la publicitat dels productes de neteja de la llar en la qual sovint es veuen dones utilitzant-los. El president del CAC, Roger Loppacher, ha assegurat que en el darrer informe sobre la publicitat de joguines es detecta que hi ha molts estereotips de gènere i ha qualificat la situació de preocupant”, perquè des de la infantesa es difonen anuncis amb clixés sexistes.

Es creen dos decàlegs per a empreses i agències de publicitat

L’objectiu de la iniciativa és donar les eines a les empreses i a les agències publicitàries perquè coneguin els beneficis dels anuncis igualitaris. S’han difós dos decàlegs en els quals s’explica com de positiva és la publicitat no sexista. Per exemple, potencia la responsabilitat social corporativa de l’empresa, modernitza la companyia i la posiciona amb les tendències socials emergents, evita possibles pèrdues econòmiques i crea un clima de treball favorable.

Però encara hi ha més. S’han creat unes consignes específiques que haurien de seguir les agències publicitàries per superar els estereotips. Alguns dels consells són actualitzar els rols de gènere dels personatges, evitar assenyalar un producte exclusivament per a dones o homes, no utilitzar les dones com a objectiu de desig i recórrer a personatges famosos que promoguin la igualtat de gènere.

Segons les tres entitats promotores de les mesures, els estereotips de gènere són a la base de la discriminació entre dones i homes. A més, un 60 % de la ciutadania considera que la publicitat no dona una imatge acurada de la dona.

En altres ocasions s’han denunciat anuncis, en aquest cas de feina, que són discriminatoris. Fa uns mesos UGT va denunciar anuncis, fins i tot “vexatoris”, que reclamaven hostesses eficients, llestes i amb presència” amb una “alçada mínima d’1,75 metres” per treballar al Mobile World Congress, i s’han gravat espots contra els estereotips sexistes.