(ACN) L’associació Dret a Morir Dignament (DMD) ha celebrat aquest divendres l’entrada en vigor de la Llei orgànica de regulació de l’eutanàsia (LORE). Xavier Gol, coordinador d’incidència política de l’entitat, ha afirmat que és un “progrés extraordinari en els drets civils” i ha lamentat que el text hagi trobat “l’oposició d’aquells que s’han oposat a tots els anteriors drets”. Mentre que Cristina Vallès, coordinadora de DMD, ha remarcat que els hauria agradat que la llei fos “més propera al context sanitari que al legal” i que tingués el pacient “al centre”, però ha afirmat que la defensaran “perquè ha costat molt i perquè pugui arribar a tothom qui la demani”.

En referència al procés de tramitació, Xavier Gol ha explicat que, des del punt de vista de l’associació, és “feixuc” perquè “el temps necessari serà d’entre 40 i 45 dies i nosaltres l’hauríem volgut més lleugera”. El coordinador d’incidència política també ha subratllat que és una llei “molt garantista” i que des de l’entitat l’haurien fet més “senzilla”. Segons ha matisat, els aspectes que caldria assegurar són “garantir que la persona pren la decisió lliure i voluntàriament”. No obstant això, Gol ha remarcat que la llei és “un gran pas endavant” perquè “a les persones afectades els donarà molta tranquil·litat”, sense haver d’estar “patint per saber com moriran”.

Les comunitats autònomes han de desplegar la llei

Vallès, per altra banda, ha recordat que ara són les comunitats autònomes les que tenen la “responsabilitat” de desplegar la llei. En aquest sentit, ha afirmat que des del Departament de Salut de la Generalitat estan fent un “esforç”, i ha instat les autoritats a fer un desplegament “equitatiu” a tot el territori que permeti “arribar a tothom”. Vallès ha expressat la seva preocupació pel fet que l’aprovació es produeixi enmig d’una pandèmia, i en aquest sentit ha demanat un “reforç” de la sanitat pública.

Campanya de difusió de la llei

Durant l’acte també s’ha presentat la campanya de difusió i sensibilització que impulsaran per donar a conèixer la nova legislació. El projecte constarà d’una sèrie de cinc podcasts que es publicaran fins a finals d’any i on es parlarà de “les possibilitats que ofereix la llei i dels aspectes menys coneguts que conté”, i un llibre electrònic que servirà com a recopilatori de tota la informació. Aquestes accions aniran acompanyades posteriorment d’una campanya de promoció a les xarxes socials. La campanya de comunicació comptarà amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, que ha subvencionat l’entitat amb 5.000 euros.