L’Ajuntament ha iniciat aquest diumenge els treballs perquè la via Laietana tingui més espai per als vianants i, per contra, en resti als cotxes. A partir d’ara, hi quedaran un carril bus i un per al trànsit particular i bicicletes en cada sentit. La mesura s’emmarca en el pla de mobilitat per guanyar espai públic durant la desescalada del coronavirus.
L’ampliació de la zona per a vianants es farà mitjançant l’ús de pintura
, com ja s’ha fet en altres carrers de la ciutat, com el del Consell de Cent o el de Roger de Llúria. Al límit de la zona pintada, els operaris municipals hi instal·laran separadors per dividir l’espai per a vianants i el primer carril per al trànsit (el carril bus).
Un pas previ a la reforma completa
La nova configuració d’aquesta artèria de Ciutat Vella serà pràcticament idèntica a la que proposa el govern municipal per a la reforma completa de la via Laietana. “El que fem és accelerar les obres, però de forma tàctica”, ha explicat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz. La proposta de reforma preveu ampliar les voreres —però no amb pintura, sinó fent-hi obres—, crear un carril bus per sentit i permetre el trànsit privat només en sentit mar.
Sanz ha assegurat que l’actuació actual a la via Laietana no contradirà la reforma: “Aquesta és una proposta estructural? Sí, però l’obra també ens agradaria que arribi durant aquest mandat”. Ara bé, tot fa pensar que la nova situació financera de l’Ajuntament comportarà un endarreriment d’aquesta i altres obres públiques. Per això, la tinenta d’alcalde ha admès que “esperem que es puguin garantir les disponibilitats pressupostàries que ho facin possible”.
L’últim calendari municipal marcava l’últim trimestre del 2021 com a tret de sortida dels treballs, que s’han d’allargar un any i mig, amb un pressupost de 34 milions d’euros.