Els propers mesos, el recinte firal de Montjuïc començarà un procés de reforma i d’actualització, amb motiu del centenari de la inauguració (el 1929, per l’Exposició Internacional de Barcelona). I un dels canvis més destacats serà en l’espai públic, perquè la intenció de Fira de Barcelona és eliminar el trànsit rodat de l’avinguda de la Reina Maria Cristina. Així ho preveu el protocol d’acció futura que han signat totes les institucions que intervenen a Fira de Barcelona.

Segons ha explicat el director general de la Fira, Constantí Serrallonga, l’objectiu és crear “una gran zona ciutadana” a l’avinguda, fet que obligarà a reubicar l’espai per als cotxes. La proposta de la Fira (consensuada amb l’Ajuntament) és crear un carrer nou entre el Pavelló 2 i els pavellons 1, 3 i 4. A la pràctica suposaria una prolongació del carrer de la Guàrdia Urbana fins a unir-lo amb l’avinguda del Paral·lel.

Usos nous a Montjuïc

Els treballs de remodelació també preveuen dotar d’usos nous el recinte firal actual per “adaptar-se a les necessitats del segle XXI”, ha dit Serrallonga. Per això, el Pavelló Victòria Eugènia es destinarà íntegrament a usos culturals del MNAC, es crearà un nou palau de congressos al Pavelló Alfons XIII, s’habilitarà una zona de cotreball i Fira de Barcelona cedirà a l’Ajuntament el Pavelló 2.

Segons ha anunciat l’alcaldessa, Ada Colau, la intenció és construir-hi habitatge públic o equipaments per “convertir Montjuïc en una fira urbana” amb mixtura d’usos que permeti la combinació de “l’activitat econòmica amb la cohesió social”. Tots aquests canvis hauran d’arribar abans del 2029, encara que Colau ha assegurat que “encara no hi ha cap plànol fet” sinó que “a partir de les línies que presentem avui, comencem a treballar”.

La fira de Gran Via creixerà 60.000 m²

El protocol sobre el futur de Fira de Barcelona també preveu canvis per al recinte de Gran Via, a l’Hospitalet. En concret, s’hi vol construir un pavelló de 60.000 m², que s’ubicaria segregat del recinte firal —just a l’altre costat de l’avinguda de Joan Carles I—, però que estaria connectat amb la resta de pavellons a través d’un pont (de color blanc a la següent imatge). La nova edificació permetrà arribar als 300.000 m2 de superfície per a exposició a Gran Via i s’obrirà un concurs internacional per decidir-ne el disseny.

Nou Pavelló a Gran Via

Tocant a aquest pavelló, Fira de Barcelona també vol construir un edifici annex (de color blau cel a la imatge que hi ha a continuació d’aquest paràgraf). En aquest cas, Constantí Serrallonga ha explicat que tindrà entre 5.000 i 7.000 m², i que donarà servei “als expositors durant els congressos que celebrem” per facilitar-los tasques logístiques i espais per mantenir reunions. En aquest cas es vol que les obres hagin acabat el 2024. La inversió global per al futur de Fira de Barcelona (tant per als canvis a Gran Via com a Montjuïc) serà aproximadament de 380 milions d’euros.

Nou Pavelló Fira Gran Via

La Fira, en risc de saturació

La raó de fons del protocol que han signat Fira de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat, la Cambra de Comerç, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de l’Hospitalet i Fira 2000 és “consolidar l’activitat de congressos” davant del “gran nivell d’ocupació” actual. De fet, Constantí Serrallonga ha alertat que, de no fer-se l’ampliació de Gran Via i els canvis a Montjuïc, Fira de Barcelona correria el risc de “saturar-se a curt termini”.

L’ampliació també es farà pensant en la nineta dels ulls dels congressos que se celebren a Barcelona i l’Hospitalet: el Mobile World Congress. Té contracte amb Catalunya fins a l’any 2023 i per això l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, ha assegurat que “com més competitius siguem, més possibilitats tindrem de conservar el Mobile” més enllà. El president de la Generalitat, Quim Torra, ha instat totes les institucions a avançar plegades per “garantir l’èxit futur de la Fira” perquè “és al món on hem de competir i ens calen totes les eines”.