El govern municipal s’ha compromès a completar la transformació de l’avinguda Meridiana des del carrer de Mallorca fins a Fabra i Puig en aquest mandat (2019-2023). La reforma seguirà el patró de les obres que es van fer en el mandat anterior entre la plaça de les Glòries i el carrer de Mallorca, amb un carril menys d’entrada a Barcelona i un carril bici central amb una zona enjardinada.
De moment, la Comissió de Govern ja ha aprovat el projecte executiu per reformar un tram de 500 metres entre els carrers de Mallorca i Navas de Tolosa. Les obres, amb un pressupost de 6,59 M €, han de començar durant el 2020. La secció serà igual que la que hi ha entre València i Mallorca: tres carrils d’entrada i quatre de sortida; i un carril bici bidireccional al centre amb una zona enjardinada, arbres i enllumenat.
Entre Mallorca i Navas de Tolosa, l’Ajuntament preveu crear nous passos de vianants per millorar la connexió i es modificarà la posició de la majoria dels existents per projectar-los cap als carrers que creuen l’avinguda. A més, a les interseccions dels carrers de la Nació, Trinxant (costat mar), Múrcia, Tomàs i Padró i Palència s’allargarà la vorera en plataforma única per facilitar el pas dels vianants.
“El ritme no s’atura”
“Volem aconseguir que la Meridiana sigui un espai humà i deixi de ser un lloc on la gent tingui por per creuar”
, ha afirmat la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, que s’ha mostrat convençuda de poder culminar tota la transformació fins a Fabra i Puig el 2023. De fet, Sanz ha dit que ja s’està treballant en el projecte executiu entre Navas de Tolosa i Fabra i Puig perquè les obres no s’aturin.
La tinenta d’alcalde encara ha volgut anar més enllà i ha plantejat la voluntat que en el proper mandat, és a dir, a partir del 2023, la transformació de la Meridana abordi el tram entre Fabra i Puig i el pont de Sarajevo perquè sigui “un carrer urbà” i no una autopista. Sanz ha dit també que es vol treballar amb la Generalitat per allargar la reforma fins al Nus de la Trinitat.
Som Meridiana, satisfets a mitges
La plataforma veïnal Som Meridiana afirma que el fet que els treballs a la Meridiana continuïn és una “bona notícia”. A més, es mostren contents amb la reforma plantejada i amb el resultat obtingut en el primer tram que arriba fins al carrer de Mallorca. Tot i això, demanen a l’ajuntament més ambició i exigeixen l’eliminació d’un segon carril —ara només n’ha desaparegut el d’entrada a la ciutat—. “Creiem que la lluita per part del consistori contra el trànsit rodat de cotxes hauria de ser més valenta”, apunta un portaveu de Som Meridiana, Pau Maduell
També consideren que el projecte hauria d’executar-se d’una tirada, i no en fases. “Reclamem que la reforma no acabi a Fabra i Puig, que arribi fins a Vallbona i que l’autopista ha de deixar de ser una autopista“, diu Maduell. El portaveu de l’entitat defensa que l’objectiu final de les obres ha de ser la de reduir considerablement el nombre de cotxes que creuen la Meridiana diàriament.