Hores després que els promotors del Museu Hermitage hagin plantejat obrir una franquícia a l’Hospitalet de Llobregat, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni (PSC), ha qualificat de “bona notícia” que un projecte cultural privat com aquest “es quedi a la Barcelona metropolitana”. També s’ha referit al no dels seus socis de BComú al govern municipal davant la possibilitat que l’Hermitage s’instaurés a Barcelona com a primera opció.
Si hagués estat per mi, probablement aquesta inversió seria a la ciutat de Barcelona, a la nova bocana del port”
En declaracions difoses pel PSC als mitjans de comunicació, Collboni ha sentenciat que “la iniciativa cultural privada ha de tenir lloc a Barcelona” i ha prosseguit: “Aquests inversors van oferir una oportunitat en el seu moment [a Barcelona], jo la defenso i la defensaré també en un futur“. Tot i així, el primer tinent d’alcalde s’ha congratulat que s’hagi obert la porta a crear un Museu Hermitage a l’Hospitalet “perquè forma part de la realitat metropolitana de Barcelona”.
Per què no hi haurà un Hermitage a Barcelona?
La història de la possible arribada a Barcelona d’una franquícia del museu rus Hermitage es remunta a una dècada enrere, el 2012, amb la idea de portar obres procedents del fons del museu de Sant Petersburg a la nova bocana del port barceloní. L’operació tenia el suport del Port de Barcelona, però va quedar aturada durant els anys següents per les reticències d’algunes entitats veïnals i partits polítics. En especial, dels comuns d’Ada Colau, que des del 2015 no van considerar mai prioritari aquest projecte.
Després d’etapes amb més o menys estira-i-arronses, l’any passat, el conflicte entre els promotors, el Port de Barcelona i l’Ajuntament va escalar. Fins que el gener d’aquest 2022 l’Hermitage va anunciar que llançava la tovallola per aterrar a Barcelona. Això sí, no sense deixar un impacte directe en la política municipal de la ciutat.
D’una banda, en el si del mateix govern bipartit de Barcelona: els comuns d’Ada Colau i els socialistes de Jaume Collboni van xocar reiteradament per aquest projecte. De l’altra, entre l’Ajuntament i el Port de Barcelona. I, finalment, perquè la ciutat ara s’enfronta a un litigi judicial amb els promotors del museu, que reclamen una indemnització de 141 M € a l’Ajuntament.