Hores després que els promotors del Museu Hermitage hagin plantejat obrir una franquícia a l’Hospitalet de Llobregat, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni (PSC), ha qualificat de “bona notícia” que un projecte cultural privat com aquest “es quedi a la Barcelona metropolitana”. També s’ha referit al no dels seus socis de BComú al govern municipal davant la possibilitat que l’Hermitage s’instaurés a Barcelona com a primera opció.

Si hagués estat per mi, probablement aquesta inversió seria a la ciutat de Barcelona, a la nova bocana del port”
Jaume Collboni, primer tinent d’alcalde (PSC)

En declaracions difoses pel PSC als mitjans de comunicació, Collboni ha sentenciat que “la iniciativa cultural privada ha de tenir lloc a Barcelona” i ha prosseguit: “Aquests inversors van oferir una oportunitat en el seu moment [a Barcelona], jo la defenso i la defensaré també en un futur“. Tot i així, el primer tinent d’alcalde s’ha congratulat que s’hagi obert la porta a crear un Museu Hermitage a l’Hospitalet “perquè forma part de la realitat metropolitana de Barcelona”.

Per què no hi haurà un Hermitage a Barcelona?

La història de la possible arribada a Barcelona d’una franquícia del museu rus Hermitage es remunta a una dècada enrere, el 2012, amb la idea de portar obres procedents del fons del museu de Sant Petersburg a la nova bocana del port barceloní. L’operació tenia el suport del Port de Barcelona, però va quedar aturada durant els anys següents per les reticències d’algunes entitats veïnals i partits polítics. En especial, dels comuns d’Ada Colau, que des del 2015 no van considerar mai prioritari aquest projecte.

Després d’etapes amb més o menys estira-i-arronses, l’any passat, el conflicte entre els promotors, el Port de Barcelona i l’Ajuntament va escalar. Fins que el gener d’aquest 2022 l’Hermitage va anunciar que llançava la tovallola per aterrar a Barcelona. Això sí, no sense deixar un impacte directe en la política municipal de la ciutat.

D’una banda, en el si del mateix govern bipartit de Barcelona: els comuns d’Ada Colau i els socialistes de Jaume Collboni van xocar reiteradament per aquest projecte. De l’altra, entre l’Ajuntament i el Port de Barcelona. I, finalment, perquè la ciutat ara s’enfronta a un litigi judicial amb els promotors del museu, que reclamen una indemnització de 141 M € a l’Ajuntament.