L’alcaldessa, Ada Colau, ha reclamat una data límit, clara i ràpida per posar fi al dièsel, eliminar el plàstic d’un sol ús, sobretot en l’embalatge d’aliments, i limitar els vols en trajectes curts. “Sembla tabú dir-ho”, ha afirmat Colau en una intervenció a la cimera mundial de grans ciutats de la xarxa C40 que es fa des de dimecres a Copenhaguen per abordar l’emergència climàtica.

Colau ha dit que hi ha alternativa en tren en el cas de vols de trajectes curts i ha alertat que el plàstic d’un sol ús està contribuint a “enverinar el mar”. L’alcaldessa ha demanat també un canvi en la indústria agroalimentària perquè “l’actual model no és sostenible”. “Les ciutats liderem el canvi, però els estats tenen la capacitat legislativa per canviar les regles del joc globals”, ha afirmat.

Ada Colau cimera C40 clima

En la cimera, les ciutats participants han reivindicat un paper protagonista com a part de la solució contra l’emergència climàtica i han reclamat més recursos i competències als estats. La trobada de la xarxa C40 ha donat el vistiplau a dues declaracions, una de signada per Barcelona, París i Los Angeles per avançar cap a ciutats amb un aire més net i una altra per a un canvi en la producció i el consum alimentari.

En un tuit, el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, ha posat d’exemple el Pont Aeri Barcelona-Madrid. Segons Badia, si no es fes servir aquesta ruta, es podria estalviar l’emissió de 180.983 tones de CO2 anuals.

Crítiques contra la proposta

La limitació dels vols en trajectes curts ha generat les primeres crítiques. La primera, la de l’Associació Espanyola d’Usuaris, Empresaris i Professionals del Transport, que considera un error la mesura plantejada. Creu que l’impacte sobre l’economia podria ser irreversible. També ha rebutjat la proposta Ciutadans. La líder del partit a l’Ajuntament, Luz Guilarte, ha demanat a Ada Colau que faci d’alcaldessa i no d’activista.