El govern municipal s’ha quedat sol defensant l’ordenança que regularà la zona de baixes emissions (ZBE) en el primer tràmit que havia de superar: l’aprovació inicial en comissió. Aquest dimecres se n’ha celebrat una d’extraordinària d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat per tenir temps de resoldre les al·legacions que es presentin abans de l’aprovació definitiva. Segons els càlculs municipals, s’hauria de fer en el ple de desembre perquè la ZBE es pugui començar a aplicar l’1 de gener.

En la comissió extraordinària, només el govern municipal (BComú i PSC) han votat a favor de l’ordenança. La tinenta d’alcalde d’Ecologia, Janet Sanz, ha assegurat que “és un pas més importantíssim per declarar la guerra a la contaminació”. En canvi, la resta de grups s’han abstingut en espera de poder presentar-hi al·legacions. Max Zañartu (ERC) ha advertit que “cal un full de ruta” paral·lel a la ZBE i Elsa Artadi (JxC) ha dit que “és imprescindible fer-la, però cal fer-la bé”.

En el mateix sentit, Celestino Corbacho (Cs) ha expressat “voluntat de treballar”, malgrat que ha avisat l’executiu que “el cotxe no desapareixerà de l’àmbit metropolità”. Per la seva banda, Óscar Ramírez (PP) ha lamentat que la mesura “persegueix el cotxe i la moto” i que es fa “de forma precipitada i improvisada”, i Eva Parera (BCN Canvi) ha criticat que “no ve amb propostes conjuntes amb altres administracions”.

Més exempcions, per raons mèdiques

La proposta d’ordenança que s’ha votat en comissió és pràcticament idèntica a la que va presentar el govern municipal, juntament amb l’Àrea Metropolitana i la Generalitat a mitjan setembre. L’únic canvi —promogut per BCN Canvi— té a veure amb permisos especials que es donaran a vehicles sense etiqueta de la DGT que necessitin entrar a Barcelona per traslladar malalts que es dirigeixin a una visita mèdica.

Aquesta exempció se suma a la que tindran els vehicles especials (com ambulàncies, cotxes de persones amb mobilitat reduïda o cotxes fúnebres, entre d’altres) i els camions i furgonetes de grans dimensions. Tots els cotxes vetats, a més, tindran un talonari amb 10 permisos especials cada any per circular entre setmana dins de Barcelona.