El govern municipal planteja un pla per protegir els comerços emblemàtics de Barcelona, fins al 2024. Segons explica, l’objectiu és “preservar, promocionar i donar competitivitat” a aquests establiments històrics i característics de la ciutat, alguns dels quals estan en risc de desaparèixer. Segons dades de l’Ajuntament, l’any 2021 hi havia 209 comerços emblemàtics; un any enrere (el 2020) n’eren 226. De fet, progressivament, la ciutat ha anat dient adeu a locals icònics com el Gran Cafè (al carrer d’Avinyó) o la camiseria Xancó (a la Rambla).

Comprar locals i demanar canvis legislatius

Dins del paquet de mesures que preveu el pla, n’hi ha dues de troncals. D’una banda, el consistori planteja comprar els locals “quan el seu tancament suposi una pèrdua rellevant per a la ciutat”, com ja s’ha fet en els casos de la Cereria Subirà, la Manual Alpargatera o el Bar Marsella. L’última compra va ser al desembre del 2021, quan l’Ajuntament va adquirir el local d’El Ingenio en el marc del programa Persianes amunt, per adquirir locals buits de la ciutat i reactivar-los.

En paral·lel a les compres, la ciutat planteja crear programes de subvencions per fomentar la rehabilitació d’aquestes botigues icòniques i destacar-ne els elements amb valor patrimonial.

Per una altra banda, el govern d’Ada Colau i Jaume Collboni també demanarà a la Generalitat canvis legislatius per poder declarar com a patrimoni cultural immaterial les activitats dels comerços emblemàtics. Això, a la pràctica, suposarà que si els titulars d’un d’aquests comerços volen vendre’l o canviar-ne els usos, hauran de comunicar-ho obligatòriament al consistori i, en determinats supòsits, protegir les activitats que s’hi fan. L’Ajuntament també vol elaborar un protocol intern per actuar en aquests casos.

Impulsar el programa ‘Va passar aquí’ de betevé

Pel que fa a la promoció dels comerços en funcionament, betevé també hi tindrà un paper destacat. En aquest sentit, el govern municipal preveu continuar realitzant continguts sobre botigues històriques al programa ‘Va passar aquí’, que se sumaran als 28 que ja es van fer els anys 2020 i 2021. I no només això, sinó que després de l’emissió dels programes, s’instal·larà un codi QR dins del comerç emblemàtic per poder accedir directament al contingut audiovisual. L’any 2021 ja es van fer 10 codis QR.

Totes aquestes mesures que inclou el pla per protegir els locals històrics es presentarà al plenari municipal d’aquest mes de febrer, el divendres 25.