El 4 d’agost del 1939 va salpar de França el vaixell de càrrega Winnipeg amb més de 2.000 refugiats republicans de la Guerra Civil Espanyola, noliejat pel poeta i polític Pablo Neruda. Després de 30 dies de viatge va arribar a Xile, on centenars de represaliats van començar una nova vida. Aquest és el fil conductor del muntatge teatral ‘Winnipeg, el vaixell de Neruda’, que es pot veure al Teatre Poliorama en sis úniques funcions, després d’anys de girar amb èxit per l’estat espanyol.

Un espectacle sobre memòria històrica amb una mirada actual que vol ser ser un cant a la llibertat i l’esperança. Protagonitzat per Laia Alberch, Laura María González, Martí Salvat i Edu Tudela, sota la direcció de Norbert Martínez, aquest muntatge escrit per la dramaturga Laura Martel està basat en un còmic creat per ella mateixa l’any 2014.

La del Winnipeg és una història molt coneguda a Xile, però desconeguda a casa nostra”
Martí Salvat, actor

Memòria històrica contra l’oblit

“Aquesta obra és molt emocionant tant per als intèrprets com per al públic”, confessa l’actriu Laia Alberch a ‘Plaça Tísner’. Explica que el muntatge connecta amb l’espectador català, que molt probablement ha tingut algun familiar o conegut que ha viscut alguna experiència d’exili, encara que hagin passat més de 80 anys. L’obra vol donar veu a aquest episodi ignorat de la història de la Guerra Civil que, “de fet, és un fet històric molt conegut a Xile, però desconegut a casa nostra”, explica l’actor Martí Salvat.

En l’espectacle s’usa tècniques com el “live cinema”: la projecció a l’escenari d’imatges que es graven en directe

Objectes, “live cinema” i cançons

“En aquest espectacle els objectes són elements clau perquè ens basem en les vinyetes del còmic”, explica Laia Alberch. El muntatge també usa tècniques com el “live cinema”, amb una càmera que mostra el que passa sobre l’escenari, així com també hi ha so i música en directe, com cançons republicanes cantades a capella i també testimonis en primera persona.