Era l’any 2007 i Olivier Collet i Jérôme Lefaure trobaven a faltar a Barcelona espais independents per a residències artístiques internacionals. Per això van decidir fer un experiment: obrir el seu pis del Poble-sec per conviure amb artistes de tot el món. Això permetia als creadors viure, treballar i exhibir en un mateix espai obres que sovint partien de la casa com a tema.

Homesession acaba de celebrar la festa dels seus 15+1 anys al Paral·lel 62 i han aprofitat per recordar al ‘Plaça Tísner‘ alguns dels 189 artistes i conservadors que han passat pel projecte.

Era una convivència multiplicada”
Jérôme Lefaure, impulsor de Homesession

“Experiència intensa”

Segons recorda Lafaure, el dia a dia a Homesession era per a ells “una convivència multiplicada, exposar-se a coses realment impactants i intenses“, com quan Carolina Cordeiro va penjar un pernil del sostre del dormitori. En una altra ocasió el menjador es va convertir en un hivernacle amb el treball de Juan Duque, mentre que el col·lectiu Aggtelek el va transformar en restaurant tipus “dinner” per reflexionar sobre el menjar.

Obrir un domicili al públic crea coses que una institució, museu o galeria no pot oferir”
Olivier Collet, impulsor de Homesession

La casa també va acollir visions crítiques com la de Daniela Ortiz i Xose Quiroga sobre les disfuncions socials i econòmiques que es cristal·litzen a l’espai domèstic, acostant el públic a la realitat d’un desnonament. “Obrir un domicili al públic és una dinàmica que crea coses que una institució, museu o galeria d’art no pot oferir”, valora Collet.

L’emancipació del projecte

Aquesta particular ruptura de la frontera entre l’espai públic i el privat va durar cinc anys, fins que el 2012 el programa de residències es van independitzar i es va mudar a l’espai que ocupa actualment, al número 15 del carrer de la Creu dels Molers. Un espai d’uns 50 m² en què els artistes poden viure, crear i presentar la seva obra amb l’acompanyament comissarial de Danilo Pioli i Júlia Garcia Bofill.

“Magrada molt fer barri i integrar vida i obra”, explica Carlos Monleón, l’últim resident de l’espai Homesession.

Els rius també respiren”
Carlos Monleón

Aquests dies convida el públic a establir una nova relació amb els rius a través de la instal·lació immersiva ‘Respiració fluvial’, amb què vol retratar diversos trams de l’Ebre i el Segre: “Els rius també respiren i la idea és empatitzar amb els rius per cuidar-los d’una forma més propera”.

Homesession a les biblioteques

El projecte no només acull artistes nacionals i internacionals, sinó que també promou programes de mobilitat per a creadors locals i estableix connexions amb universitats i entitats de la ciutat. És el cas del projecte de residències Ex-Libris, en col·laboració amb les biblioteques de la ciutat.

He fet una marca visible d’una cosa que no es veu”
Núria Inés (Tinta Fina)

Una de les darreres participants ha estat Núria Inés (Tinta Fina) que s’ha inspirat en les experiències lectores dels participants de diversos clubs de lectura i ho ha traslladat al llenguatge del còmic. El resultat és la instal·lació ‘Jardí interior’, a la Biblioteca Joan Miró: “He fet una marca visible d’una cosa que no es veu, l’experiència de llegir un llibre“.