“Fins aviat Barcelona”. Aquest és el missatge que Uber està fent arribar a tots els seus usuaris. La plataforma de vehicles de lloguer amb conductor ha anunciat que a partir d’aquest divendres 1 de febrer deixa d’operar a la ciutat. “Tenim males notícies”, diu al més de mig milió de persones que segueixen l’aplicació, “ens veiem obligats a suspendre el servei”.

En un comunicat, Uber responsabilitza d’aquesta situació a “les restriccions aprovades per la Generalitat” en el decret llei dels VTC que va aprovar divendres passat. Assegura que vol que existeixi una regulació del sector, però que necessita que sigui “justa”, i considera que la precontractació del servei amb 15 minuts d’antelació és “totalment incompatible” amb la immediatesa dels serveis que ofereix l’empresa, i que no existeix en cap altre país d’Europa.

La plataforma també s’acomiada amb un  missatge per a Barcelona: “Esperem veure’ns aviat. Et trobarem a faltar”.

De la seva banda, Cabify també deixa la ciutat, com ha explicat en un comunicat de premsa. Així ho informarà l’1 de febrer als seus usuaris a través de l’aplicació de la companyia. Segons l’empresa, el Decret Llei significa un perjudici des del punt de vista de la competència i que té com a objectiu final “l’expulsió directa de l’aplicació de Cabify i de les seves empreses col·laboradores de Catalunya i Barcelona”.

Cabify també responsabilitza la Generalitat i, en concret, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, de la seva marxa. Els acusen d’haver “cedit a les pressions i exigències del sector del taxi”. Obligar a contractar el servei amb 15 minuts d’antelació “impedeix la seva operativa” tal com es coneix  en la resta de ciutats en les quals opera Cabify.

Incertesa laboral per als conductors de VTC

L’anunci d’Uber i Cabify afegeix més incertesa al futur laboral dels conductors de VTC, que asseguren que buscaran escletxes legals per tombar el decret de la Generalitat. De moment, tres empreses que treballen amb llicències de vehicles de lloguer amb conductor han iniciat aquest dilluns els tràmits per fer un ERO mitjançant el qual es vol acomiadar un miler de treballadors.

D’altra banda, la patronal d’Unauto VTC Catalunya també ha anunciat que interposaran 19 querelles criminals per prevaricació pel decret llei aprovat per la Generalitat.

Elite creu que a Uber li importen “poc” els usuaris

El sindicat Elite Taxi, un dels que ha liderat la vaga de taxis per aconseguir la regulació de les empreses de VTC, ha estat dels primers a respondre a l’adeu d’Uber. En un tuit, asseguren que si la plataforma vol marxar perquè no vol complir les normes, és perquè no estava fent les coses “tan bé” o perquè li importen “poc” els usuaris.

L’Ajuntament no veu motius per la marxa

També hi ha hagut reacció des del govern municipal. La regidora de Mobilitat assegura que “no hi ha motius perquè es deixin de donar aquests serveis de VTC a Barcelona”. Mercedes Vidal ha afegit que el problema s’ha produït en el moment en què els vehicles de transport amb conductor han assumit funcions pròpies del taxi i que fins llavors, “taxis i VTC sempre havien conviscut sense cap problema a la ciutat”.  A la pregunta de si la desaparició d’Uber i Cabify de la ciutat pot complicar la mobilitat del Mobile World Congress, la resposta ha estat clara: “Durant el Mobile hi ha ha una elevada demanda de vehicles amb conductor, que també existirà aquest any i hi haurà vehicles per donar servei en aquest esdeveniment”.