pista aeroport Barcelona- el Prat

Ja hi ha data perquè la tuneladora que construeix el nou accés ferroviari de la T1 de l’aeroport de Barcelona-el Prat es posi en marxa. Serà aquest mes de novembre, vuit mesos després que quedés aturada just quan havia de començar a creuar la pista principal d’aterratge de l’aeroport. En aquell moment, Aena i Adif van acordar suspendre els treballs de la tuneladora per l’intens trànsit aeri que hi ha durant la Setmana Santa i els mesos d’estiu.

El túnel es començarà a perforar el 6 de novembre i les feines s’allargaran 21 dies, fins al dia 25. Durant aquest temps haurà de perforar 300 metres, 70 dels quals corresponen a la pista principal de l’aeroport. Això vol dir que, durant aquest temps, quedarà inoperativa la pista principal de l’aeroport i, mitjançant auscultacions, es vigilarà de forma permanent aquesta zona les 24 hores per controlar l’estat del terreny i també de les instal·lacions. Un cop passada la pista principal, es continuarà excavant el túnel fins a arribar al pou d’extracció, amb la previsió de tenir-ho enllestit entre finals d’aquest 2018 i principis de l’any vinent. Durant l’aturada de la tuneladora, Adif ha continuat amb la resta de les obres del nou accés ferroviari i n’ha executat un 80 %.

Les companyies adaptaran el nombre de vols

Les companyies aèries ja estaven alertades de la nova situació en una reunió que van mantenir amb responsables de l’Aeroport de Barcelona i d’Adif. De les tres pistes que hi ha en funcionament, la que quedarà tancada és la més llarga. Això vol dir que les operacions s’hauran de fer per les altres dues, una que ja s’utilitza habitualment per a les operacions d’enlairament, i la que normalment es fa servir com a “comodí” (en cas d’incidències, de mal temps…)  per als aterratges. Aena, però, ha explicat a betevé que no es preveuen incidències remarcables perquè els treballs de la tuneladora es faran coincidint amb la temporada d’hivern i en un mes, el novembre, de poca activitat aeroportuària.

Una obra amb retards constants

L’obra del tren llançadora ha viscut molts endarreriments des que el 2010 es va adjudicar aquesta infraestructura de construcció publicoprivada. Primer el govern va congelar el projecte durant cinc anys, fins al 2015, per les retallades econòmiques. Quan va arribar el 2015 se’n va posar la primera pedra i es va haver de reprogramar el calendari fins al desembre del 2018. Finalment, setmanes més tard el govern va decidir no establir més dates perquè només s’havia executat el 25 % de la primera fase de l’obra.