ADA COLAU, alcaldessa de Barcelona "No és la infraestructura prioritària malgrat que té un cost elevat. Aquesta llançadora nosaltres no l'haguéssim fet perquè no és necessària i no és imprescindible. En canvi hi ha altres prioritats." ANA PASTOR, ministra de Foment "Yo agradezco a todas las instituciones que estan hoy aquí. Y también agradezco las no presencias. Todos estamos para construir país." SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Jo lamento profundament alguna absència avui aquí, segur que encara no coneixen prou la trascendència d'algunes decisions que s'estan prenent avui aquí. És normal, s'ha de concedir, eh diuen, cent dies." Per sota d'aquest solar situat a l'altura de l'aeroport just al costat de l'autovia de Castelldefels, passaran el 2018 els viatgers que vulguin desplaçar-se en tren des de la T1 fins al centre de la ciutat. Aquest és el punt exacte on es començarà a perforar el terreny per construir el túnel que ha d'arribar fins a la T1, i que farà gairebé tres quilòmetres. Aquest traçat permetrà connectar la T1, passant per la T2, amb l'estació de Sants en 19 minuts i amb el passeig de Gràcia en 25. Segons ha explicat la ministra, es preveu que utilitzin aquest servei entre set i nou milions de viatgers cada any. ANA PASTOR, ministra de Foment "Un medio de comunicación que va a ser ágil, eficaz, y que va a hacer posible una conexión magnífica con el centro." SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Avui corregim una gran atròfia que era incomprensible. Deu haver-hi poques ciutats metropolitanes a Europa que no tinguin resoltes la connectivitat ferroviària amb el centre de la ciutat." Però no tothom està satisfet amb la nova llançadora. Durant l'acte també s'han deixat sentir diversos representants de la Unió de Pagesos. Denuncien que aquesta obra perjudicarà diverses hectàrees del Parc Agrari del Baix Llobregat.

Ada Colau ha optat per no assistir a l’acte de col·locació de la primera pedra de les obres del tren llançadora. Amb aquest gest, el consistori ha criticat que la invitació hagi arribat tard. Ja dilluns, Colau va retreure a la ministra de Foment, Ana Pastor, que no s’hagués comunicat a l’Ajuntament l’arrencada de les obres.

Com a resposta, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha lamentat l’absència de l’alcaldessa en un dia en què “s’ha fet una contribució decisiva a la marca Barcelona”. Per la seva banda, la ministra de Foment, Ana Pastor, ha assegurat que “qui no vulgui veure la importància d’aquesta infraestructura és per desconeixement”. En referència a la petició d’una reunió per part de Colau, Pastor s’ha mostrat oberta al diàleg i l’enteniment.

Cinc anys des de l’adjudicació de les obres

Les obres per a la connexió ferroviària de l’aeroport del Prat es van adjudicar el 2010 però fins ara, cinc anys després, no han engegat els treballs. Ana Pastor ha detallat que el tren llançadora partirà amb una doble via des de l’estació del Prat, prenent el relleu de l’R2, i arribarà a la T1. El recorregut sumarà 4.495 metres, dels quals 3.385 seran soterrats. En total, s’invertiran 268,4 milions d’euros en la infraestructura.

La plataforma Promoció del Transport Públic, reticent amb el projecte

Des de la plataforma Promoció del Transport Públic, han apuntat els inconvenients que veuen al tren llançadora. En primer lloc, consideren que el traçat de la línia s’afegirà a la congestió ja existent al túnel del passeig de Gràcia. En aquest sentit, temen que l’entrada d’un nou jugador en el tauler agreugi els retards de la línia R2. Tampoc veuen prioritari destinar més de 260 milions d’euros en aquesta infraestructura, paral·lela a la línia 9 del metro. Afegeixen que la llançadora substituirà el tren de Rodalies que arriba a la T2 integrat al sistema tarifari. Això també comportarà, diuen, que Rodalies de Catalunya deixi d’ingressar les validacions a l’antiga terminal de l’aeroport.