Les obres per connectar l’estació de Sants amb l’Aeroport de Barcelona-el Prat mitjançant un tren llançadora podrien allargar-se fins ben entrat el 2019. La raó és que l’increment del trànsit aeri en la temporada alta, a partir de la Setmana Santa, ha obligat a aturar la perforació del túnel a l’altura de la pista principal per motius de seguretat. Però la infraestructura, responsabilitat del Ministeri de Foment, encara podria trigar més a arribar ja que encara no se n’ha licitat la segona fase de les obres.

Un comitè format per Adif i Aena va decidir aturar per seguretat la construcció del túnel de 25 metres de profunditat i 10,6 metres d’ample per on passarà, en un futur, el tren llançadora que enllaçarà l’estació de Sants amb la terminal 1 de l’aeroport en 19 minuts. Les empreses ho justifiquen perquè l’obra està encarant el tram més delicat de la primera fase d’obres, la de construcció del túnel i de la plataforma per on passarà el tren, ara que arriba a la pista principal del Prat.

Un ramal de 5 km

El tren llançadora substituirà el recorregut actual de l’R2 de Rodalies fins a la Terminal 2 amb un ramal de cinc quilòmetres que es bifurcarà des de la mateixa línia de Renfe a prop del Prat de Llobregat. D’aquests cinc quilòmetres, dos són per superfície i tres són soterrats. La perforació va començar a la tardor i es va aturar al març. Actualment ja se n’han perforat dos i només en queda un per fer, el que passa per sota de la pista. Tot fa pensar que els treballs no s’acabaran abans de la meitat del 2019. Es tracta d’una connexió estratègica que es preveu que en un futur transporti entre set i nou milions de passatgers cada any.

Diversos endarreriments de Foment

L’obra del tren llançadora ja ha patit diversos endarreriments des que el 2010 es va adjudicar aquesta infraestructura de construcció publicoprivada. En primera instància es va congelar l’obra durant cinc anys, fins al 2015, per les retallades econòmiques del Govern espanyol i del Ministeri de Foment en concret. Ja el 2013 la nova previsió del govern central va apuntar el 2017 com a data d’estrena. Dos anys més tard, el juliol del 2015 se’n va col·locar la primera pedra i, de seguida, es va haver de tornar a programar el calendari fins al desembre del 2018. Malgrat aquest nou objectiu, no van passar gaires setmanes i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va rectificar durant una visita a les obres de la Sagrera i ja no va establir cap nova data perquè només s’havia fet el 25 % de la primera fase de l’obra.

Estrena incerta del tren llançadora

Un cop creuat el primer trimestre del 2018, la previsió de finalització de les obres és incerta. Ja s’ha fet l’estació de la T1 i la de la T2 està en marxa. Encara no s’ha definit, però, quan s’acabarà de fer el quilòmetre de túnel pendent de perforar al ramal. Tot apunta que els treballs es reprendran a la tardor i que acabarien ben entrat el 2019. Malgrat tot, encara queda una incògnita més per aclarir: el Ministeri de Foment encara no ha licitat la segona fase de les obres del ramal, que inclou feines com la instal·lació de la catenària, les vies i l’habilitació de l’espai, i tampoc no hi ha previsió de quan es podria licitar.