(ACN / redacció) Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) s’ha fixat com a objectiu reduir el consum d’energia de la xarxa de metro i bus un 15 % fins al 2030. Per aconseguir-ho, el Pla d’Eficiència Energètica preveu implementar modes econòmics de conducció al metro, trens amb un mètode de frenada més suau, sistemes de recuperació d’energia no aprofitada i la renovació del 100 % de la il·luminació de les estacions per enllumenat LED. Amb aquestes mesures calculen que reduiran el consum en 68 GWh l’any, s’evitarà l’emissió de 122.000 tones de CO2 i s’estalviaran 27 milions d’euros anuals.

La factura de la llum s’ha multiplicat per dos o tres

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que la situació actual fa més necessària “l’aposta per l’autoconsum i la recuperació i reutilització d’energia sobrant”. En aquest sentit, l’increment dels preus de l’energia també ha afectat el servei de metro i bus, i la factura de la llum aquest 2022 “s’ha multiplicat per dos o tres”, ha subratllat Bonet.

Bonet també ha dit que “són xifres importants, ambicioses, però són realistes d’acord amb les mesures que hem desenvolupat”.

La posada en marxa d’aquest pla d’estalvi és també una resposta a la previsió d’increment de la demanda elèctrica fins al 2030. TMB calcula que l’augment d’oferta a metro per la posada en servei de més trens, l’obertura del tram central de l’L9, els perllongaments projectats a l’L1, l’L3 i l’L4 i l’electrificació de la flota d’autobusos, requerirà més consum energètic.

Mètodes de frenat més suaus i llums LED

L’operador ja ha engegat diversos projectes, entre els quals destaquen la implementació de modes de conducció econòmics al metro, que bàsicament comporta que el frenat dels combois “serà més suau”, per tal de reduir el consum d’energia en els sistemes de tracció.

També començarà a instal·lar sistemes de recuperació d’energia de frenat, un projecte anomenat MetroCharge, que permetrà recuperar l’energia no aprofitada i que actualment es dissipa en forma de calor en els processos de frenat, per reutilitzar-la dins la mateixa xarxa. Ara com ara, hi ha tres recuperadors instal·lats a la xarxa i la previsió és instal·lar-ne 13 més entre el que queda d’any i el 2023.

TMB també renovarà l’enllumenat del 100 % de la xarxa amb tecnologia LED, una transformació que esperen que sigui una realitat el 2023, i que permetrà reduir el consum en un 50 %. El pla també preveu millores en els sistemes de ventilació.

Càrrega elèctrica dels autobusos

A la xarxa de bus, TMB se centrarà en la gestió de la càrrega elèctrica d’autobusos amb la creació d’una plataforma informàtica que es fa càrrec de repartir de forma eficient la càrrega dels vehicles, amb el propòsit de “maximitzar” la disponibilitat de la flota. Així mateix, l’operador preveu augmentar la capacitat de producció elèctrica de plaques fotovoltaiques instal·lades a les cotxeres.