Guàrdia Urbana atura un patinet elèctric

Els patinets elèctrics poden circular a un màxim de 25 km/h, una velocitat establerta per llei que obliga a vendre els vehicles amb un limitador per impedir que vagin més de pressa. Tot i això, un de cada sis usuaris (16 %) reconeix que han trucat el patinet per anar a més velocitat, segons una enquesta elaborada pel RACC a 800 conductors d’aquests VMP. La mateixa enquesta també ha posat sobre la taula que el 58 % dels usuaris circulen amb excés de velocitat.

La dada està inclosa al segon Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i als seus accessos. Si la comparem amb l’any passat, el nombre de persones que treuen els topalls de velocitat dels seus vehicles va en augment. De fet, gairebé s’ha duplicat, ja que el 2021 representaven el 9 %.

Circular sense el limitador, en terrenys privats

Treure el limitador de velocitat dels patinets es pot fer en algunes botigues i tallers de reparació. Segons establiments consultats per betevé, però, es fa amb la condició que sigui per utilitzar-lo en terrenys o finques privades, com un circuit tancat i és responsabilitat de l’usuari si sobrepassa els límits de velocitat a la via pública. En alguns casos, el comprador ha de signar un document en què adquireix aquest compromís, mentre que en altres establiments l’adverteixen que se’l podria multar si la policia el detecta circulant sense limitador per la via pública.

Un de cada cinc enquestats ha estat multat

A més de la velocitat, els usuaris de patinet elèctric també admeten altres conductes de risc, com saltar-se semàfors, no portar llum de nit o conduir amb auriculars. De manera paral·lela, l’accidentalitat del col·lectiu ha augmentat, i tot i que la majoria de sinistres són lleus, també hi ha hagut víctimes mortals: un jove de 25 anys al marçun altre de 15 anys al maig.

Per frenar els accidents de trànsit del col·lectiu, la Guàrdia Urbana va engegar un dispositiu especial en què es van fer 18.000 denúncies, una ofensiva que s’ha fet evident en l’estudi del RACC. Entre els enquestats, el 19 % reconeix que han rebut alguna multa, una xifra molt més alta que l’any passat, ja que el 2021 només el 7 % havia estat multat. La majoria dels sancionats, segons l’enquesta, han estat homes (52 %). El que no s’ha desgranat, però, són els motius de la multa.