El tram central de l’L9 del metro entrarà en funcionament a partir de l’any 2028. Ho ha anunciat el vicepresident de la Generalitat i conseller de Territori, Jordi Puigneró, durant la visita a la represa d’obres del túnel de la Línia 9. Puigneró ha assegurat que “si no hi ha cap sorpresa” el 2027 estarà acabada tota l’obra (tant del túnel com de les estacions) i, per tant, “a partir de l’any vinent es posarà en servei”.

Avui és un gran dia; reprenem les obres per finalitzar l’L9. És l’obra civil més important dels darrers 20 anys
Jordi Puigneró, vicepresident de la Generalitat
mapa estacions tram central L9

A banda de Puigneró, també ha visitat les obres del túnel de l’L9 la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, qui ha celebrat que es reactivin “unes obres tan i tan necessàries” i que “tancaran una ferida oberta”. Ara bé, Sanz també ha recordat que les obres del tram central de la Línia 9 acumulen “15 anys d’endarreriments” i ha demanat un compromís a la Generalitat perquè no hi hagi més retards.

Des de Barcelona demanem un sobreesforç en inversió i execució i que, sobretot, complim els terminis que expliquem
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme

Què queda per fer?

Ara la tuneladora és a l’altura de l’avinguda de Manuel Girona (on hi haurà una estació) i li queda per perforar un tram d’uns quatre quilòmetres fins a l’estació de Lesseps. Els càlculs del govern català és que la tuneladora completi la meitat del túnel l’estiu del 2023 (a l’altura de la futura estació de Mandri) i que acabi la perforació a Lesseps el desembre del 2024.

A tot aquest tram de túnel (i als cinc quilòmetres ja perforats però sense servei, entre Zona Universitària i Manuel Girona, i Lesseps i la Segrera) l’L9 sumarà 12 estacions que cal acabar de construir: Camp Nou, Campus Nord, Manuel Girona, Sarrià, Mandri, el Putxet, Lesseps, Sanllehy, el Guinardó – Hospital de Sant Pau, Maragall, la Sagrera i la Sagrera Estació (AVE i Rodalies).

tuneladora l9 metro
Així és la tuneladora que està perforant el tram central de l’L9 del metro

Segons el secretari general de Territori, Ricard Font, les estacions noves es construiran a través del forat del túnel, així que no caldrà reobrir els pous d’atac que es van cobrir amb l’aturada de les obres: “No caldrà obrir cap ferida més”, ha assegurat. Per culminar les obres del tram central, la Generalitat desemborsarà un total de 926 M €.

Una línia estrenada per etapes

Les línies 9 i 10 del metro (que compartiran el tram central) tenen ara 35 estacions en servei en els extrems, amb cinc parades compartides. El primer tram que es va estrenar va ser el de l’L9 a Santa Coloma, entre Can Zam i Can Peixauet, a finals del 2009. A principis de l’any següent es va posar en marxa el tram de l’L10 entre Gorg (Badalona) i el Bon Pastor, que es va allargar fins a la Sagrera mesos després.

El febrer del 2016 es va inaugurar l’L9 Sud des de la Zona Universitària fins a l’aeroport de Barcelona-el Prat. Dos anys després es va estrenar l’L10 Sud amb dues estacions als barris de la Marina. Progressivament, s’han anat obrint altres parades d’aquesta línia, que va culminar el novembre del 2021 amb totes les estacions de la Zona Franca en funcionament damunt d’un viaducte.